Opublikowane: 2025-12-15

Między kinem holokaustowym a filmowym horrorem. Przypadek "Wilkołaka" (2018) Adriana Panka

Kamila Żyto
Załącznik Kulturoznawczy
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.18

Abstrakt

Artykuł stanowi propozycję odczytania filmu Adriana Panka Wilkołak w perspektywie genologicznej oraz w świetle koncepcji z zakresu memory studies. Obraz ten oscyluje pomiędzy kiczem kina holokaustowego i kultury holocaustu a schematami kina grozy. Operuje on przede wszystkim wizualnymi i narracyjnymi kliszami wybranych podgatunków horroru oraz baśni z ducha braci Grimm. Strategia łączenia konwencji gatunkowych, pozornie wzajemnie nieprzystawalnych, zostaje zastosowana przez twórców Wilkołaka świadomie i celowo, dzięki czemu trauma obozowego doświadczenia nie ulega sentymentalizacji. W rezultacie – co jest przedmiotem refleksji – obraz stanowi interesującą, zwłaszcza na gruncie polskiej kinematografii, próbę wypracowania nowej formuły reprezentowania Zagłady oraz wymyka się dotąd dominującym uzusom jej pokazywania.

Słowa kluczowe:

Holokaust, horror o potworach, horror osobowości, baśń, pamięć

Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Żyto, K. (2025). Między kinem holokaustowym a filmowym horrorem. Przypadek "Wilkołaka" (2018) Adriana Panka . Załącznik Kulturoznawczy, (12), 341–364. https://doi.org/10.21697/zk.2025.12.18

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.