Bielski Marcin, Kronika polska Marcina Bielskiego nowo przez Joach(ima) Bielskiego syna jego wydana, Kraków 1597.
Corpus Inscriptionum Poloniae, t. 8: Województwo krakowskie, z. 6: Kazimierz i Stradom, Kraków 1989.
Frycz Modrzewski Andrzej, O poprawie Rzeczypospolitej księgi czwore […] przez Cypriana Bazylika z łacińskiego na polski przetłumaczone, Łosk 1577.
Janicki Klemens, Dialogu przeciw różnorodności i zmienności polskich strojów, Antwerpia 1563.
Kochanowski Jan, Dzieła polskie, oprac. Julian Krzyżanowski, Warszawa 1980.
Niektóre poezje Andrzeja i Piotra Zbylitowskich, wyd. Kazimierz Józef Turowski, Kraków 1860.
Orzechowski Stanisław, Mowy (Turcyki), wyd. K. Turowski, Sanok 1855.
Paprocki Bartosz, Herby rycerstwa polskiego […], Kraków 1584.
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606–1608, t. 1: Poezja rokoszowa, wyd. Jan Czubek, Kraków 1916.
Rej Mikołaj, Wybór pism, oprac. Jan Ślaski, Warszawa 1979.
Badach Artur, Auro fulgidor. O konieczności ponownego pozłocenia posągu Zygmunta III Wazy, w: Architektura znaczeń. Studia ofiarowane prof. Zbigniewowi Bani w 65. rocznicę urodzin i w 40-lecie pracy dydaktycznej, red. Anna Sylwia Czyż, Janusz Nowiński, Marta Wiraszka, Warszawa 2011, s. 288–301.
Bartkiewicz Magdalena, Polski ubiór do 1864 roku, Wrocław 1979.
Bauch Kurt, Das mittelaterliche Grabbild. Figürliche Grabmäler des 11. Bis 15. Jahrhunderts in Europa, Berlin–New York 1976.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110855395
Bock Nicolas, Simone Martini Paints Robert of Anjou. Angevin Portraiture between Naples and Assisi, w: Meanings and Functions of the Ruler’s Image in the Mediterranean World (11th–15th Centuries), ed. Michele Bacci, Manuela Studer-Karlen, Mirko Vagnoni, Leiden 2022, s. 249–93.
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004511583_009
Borejszo Maria, Staropolskie ubiory w świetle XVI-wiecznej literatury satyrycznej, w: Ubiory w Polsce. Materiały III Sesji Klubu Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. Anna Sieradzka, Irena Turska, Warszawa 1994, s. 70–84.
Bystroń Jan Stanisław, Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Wiek XVI–XVIII, t. 2, Warszawa 1960.
Chrościcki Juliusz A., Orientalny kostium Rubensa, w: Orient i orientalizm w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1986, s. 221–241.
D’Ovidio Stefano, Osservazioni sulla struttura e l’iconografia della tomba di re Roberto d’Angiò in Santa Chiara a Napoli, „Hortus Artium Medievalium”, t. 21, 2015, s. 92–112.
DOI: https://doi.org/10.1484/J.HAM.5.107381
Faber Martin, „Sarmatismus”. Diepolitische Ideologie des polnischen Adels im 16. und 17. Jahrhunderts, Wiesbaden 2018.
Forstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, tłum. Wanda Zakrzewska, Paweł Pachciarek, Ryszard Turzyński, Warszawa 1990.
Gołębiowski Łukasz, Ubiory w Polszcze od najdawniejszych czasów aż do chwil obecnych sposobem dykcjonarza ułożone i opisane, Warszawa 1830.
Kowalczyk Jerzy, Polskie portrety „all’antica” w plastyce renesansowej, w: Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1969, s. 121–151.
Kowalski Piotr, Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa–Wrocław 1998.
Kozakiewiczowa Helena, Rzeźba XVI wieku w Polsce, Warszawa 1984.
Kruszewski Tomasz, Ród Gryfów (Gryfitów), rycerscy potomkowie książąt pomorskich. Studium historyczno-prawne, Wrocław 2019 (Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, seria: e-Monografie, nr 158, dostęp: https//bibliotekacyfrowa.pl//publication/116559).
Kucharczyk Olga, Ikonografia Jana Zamoyskiego kanclerza i hetmana wielkiego koronnego (XVI–XXI wiek), mps dysertacji doktorskiej napisanej pod kierunkiem prof. Jakuba Pokory, Warszawa 2016, Biblioteka IS PAN.
Kwaśny Mariusz, Doryforos w pancerzu – czyli o wizerunku Augusta z Prima Porta słów kilka, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Archeologica”, t. 30, 2015, s. 69–81.
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6034.30.06
Lebeuf Arnold, Stopa bosa, stopa obuta. Semantyka motywu ikonograficznego, tłum. Anna Lebeuf, Kraków 2003.
Les Fastes du Gothique le siècle de Charles V [kat. wystawy w Galeries nationales du Grand Palais], wyd. Françoise Baron, Paris 1981.
Lurker Manfred, Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. Kazimierz Romaniuk, Poznań 1989.
Morka Mieczysław, Nagrobek Magdaleny Koczmerowskiej w Czchowie. Dzieło warsztatu Santi Gucciego, w: Między Padwą a Zamościem. Studia z historii sztuki i kultury ofiarowane Profesorowi Jerzemu Kowalczykowi, red. Marta i Wojciech Boberscy, Mieczysław Morka, Hanna Samsonowicz, Warszawa 1993, s. 47–53.
Mrozowski Przemysław, Herb w Polsce średniowiecznej: znak identyfikacji jednostki – wyraz więzi rodzinnej – świadectwo przynależności narodowej, w: Monarchia – społeczeństwo – tożsamość. Studia z dziejów średniowiecza. Prace ofiarowane Profesorowi Sławomirowi Gawlasowi, red. Katarzyna Gołąbek, Marek A. Janicki, Maria Koczerska, Warszawa 2019, s. 453–476.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323540045.pp.453-476
Mrozowski Przemysław, Portret Piotra Widawskiego i problem początków stroju narodowego w Polsce, w: Velis quod possis. Studia ofiarowane Profesorowi Janowi Ostrowskiemu, red. Andrzej Betlej, Katarzyna Brzezina-Scheuerer, Agata Dworzak, Marcin Fabiański, Piotr Krasny, Michał Kurzej, Dagny Nestorow, Kraków 2016, s. 243–250.
Mrozowski Przemysław, Portret w Polsce XVI wieku, Warszawa 2020.
Mrozowski Przemysław, Ubiór jako wyraz świadomości narodowej szlachty polskiej w XVI–XVIII wieku, w: Ubiory w Polsce. Materiały III Sesji Klubu Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. Anna Sieradzka, Irena Turska, Warszawa 1994, s. 19–27.
Mrozowski Przemysław, Wokół czupryny. Przyczynek do genezy fryzury staropolskiej, w: Arma virumque cano. Profesorowi Zdzisławowi Żygulskiemu w osiemdziesięciopięciolecie urodzin, red. Juliusz A. Chrościcki, Teresa Grzybkowska, Adam Małkiewicz, Kraków 2006, s. 393–398.
Piwocka Magdalena, Polski strój Medyceusza, „Folia Historiae Artium. Seria Nowa”, t. 4, 1998, s. 231–242.
Ruszczycówna Janina, Portret renesansowy i barokowy na Mazowszu, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie”, t. 8, 1964, s. 167–208.
Sarmatismus versus Orientalismus im Mitteleuropa. Sarmatyzm versus orientalizm w Europie Środkowej, red. Magdalena Długosz, Piotr O. Scholz, współpraca Martin Faber, Berlin 2013.
Scribner Robert W., For the Scale of Simple Folk. Popular Propaganda for the German Reformation, Cambridge 1981.
Sieradzka Anna, O pożytkach płynących z kostiumologii dla historyka sztuki (nowożytnej polskiej), w: Artyści włoscy w Polsce XV–XVIII wiek. Prace ofiarowane Panu Profesorowi Mariuszowi Karpowiczowi, red. Juliusz A. Chrościcki, Tadeusz Bernatowicz, Janusz Pelc, Maria Poprzęcka, Andrzej Rottermund, Henryk Samsonowicz, Renata Sulewska, Michał Wardzyński, Warszawa 2004, s. 163–174.
Stevenson Tom, The „Problem” with Nude Honorific Statuary and Portraits in Late Republican and Augustan Rome, „Greece & Rome”, Second Series, t. 45, 1998, nr 1, s. 45–69.
DOI: https://doi.org/10.1093/gr/45.1.45
Sygański Jan, Analekta sandeckie do XVI. i XVII. wieku, Lwów 1905.
Szymański Józef, Herbarz rycerstwa polskiego z XVI wieku, Warszawa 2001.
Tarnawski Aleksander, Działalność gospodarcza Jana Zamoyskiego, kanclerza i het- mana wielkiego koronnego, Lwów 1935.
Tiziano e il ritratto di corte da Raffaello ai Carracci, [kat. wystawy w Museo di Capodimonte], a cura di Maria Sapio, Napoli 2006.
Turnau Irena, Ubiór narodowy w dawnej Rzeczypospolitej, Warszawa 1991.
Uroda portretu. Polska od Kobera do Witkacego [kat. wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie], red. Przemysław Mrozowski, Warszawa 2009.
Urzędnicy województwa krakowskiego XVI–XVIII wieku. Spisy, oprac. Stanisław Cynarski, Alicja Falniowska-Gradowska, Kórnik 1990.
Wardzyński Michał, Neoplatoński sen umiłowanych – nagrobek żon Jana Dobrogosta (Bonawentury) Krasińskiego w Krasnem, w: Poza Warszawą. Arcydzieła plastyki dawnej XII–XVIII wieku w świątyniach i rezydencjach Mazowsza, t. 1, red. tenże, Warszawa 2018, s. 156–161.
Wittyg Wiktor, Nieznana szlachta polska i jej herby, Kraków 1908.
Zanker Paul, August i potęga obrazów, tłum. Lechosław Olszewski, Poznań 1999.
Zlat Mieczysław, Leżące figury zmarłych w polskich nagrobkach XVI w., w: Treści dzieła sztuki. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa 1969, s. 99–119.
Żygulski jun. Zdzisław, Broń w dawnej Polsce na tle uzbrojenia Europy i Bliskiego Wschodu, Warszawa 1975.