Published: 2024-12-20

Tutoring w nauczaniu historii sztuki – skuteczne techniki i strategie indywidualizacji na przykładzie nauczania historii sztuki średniowiecznej

Aleksandra Krauze-Kołodziej
Artifex Novus
Section: Artykuły tematyczne
https://doi.org/10.21697/an.14423

Abstract

Artykuł analizuje skuteczność wybranych elementów tutoringu rozumianego jako różne strategie indywidualizacji w nauczaniu historii sztuki średniowiecznej. Podstawą artykułu jest badanie obejmujące komponent eksperymentalny realizowany w ramach projektu Mistrzowie Dydaktyki (MoD) zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki (2017–2022). Eksperyment polegał na wprowadzeniu do programu nauczania dwóch przedmiotów strategii tutoringowych, obejmujących zindywidualizowane ćwiczenia, kreatywne i interaktywne podejścia do uczenia się, wybieralne tematy i zakresy projektów, jasno określone kryteria zadań, indywidualnie udzielane informacje zwrotne oraz spersonalizowane konsultacje. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu przedmiotów przeprowadzono ankietę diagnostyczną i ewaluacyjną, w których oceniono wiedzę, oczekiwania i opinie końcowe studentów. Wykazały one znaczne korzyści, m.in. zwiększone zrozumienie przedmiotu oraz przyrost umiejętności praktycznych i kompetencji miękkich. Artykuł podkreśla wartość spersonalizowanego nauczania i uczenia się w historii sztuki oraz jego potencjalne zastosowania w innych dyscyplinach, przyczyniając się do wdrożenia skutecznych strategii nauczania i podwyższenia efektów kształcenia studentów.

Keywords:

medieval art history, tutoring, individualized teaching and learning, feedback, creative tools in teaching

Download files

Citation rules

Krauze-Kołodziej, A. (2024). Tutoring w nauczaniu historii sztuki – skuteczne techniki i strategie indywidualizacji na przykładzie nauczania historii sztuki średniowiecznej. Artifex Novus, (8), 22–39. https://doi.org/10.21697/an.14423

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.