Opublikowane: 2022-10-17

Technologie wspomagające w warsztacie pracy nauczyciela orientacji przestrzennej osób niewidomych

Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.12

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań ukazujące wykorzystanie przez nauczycieli (instruktorów) orientacji przestrzennej w swojej pracy z osobami niewidomymi elektronicznych narzędzi wspomagających orientację przestrzenną i mobilność. Pierwsza część pracy ukazuje kontekst teoretyczny dotyczący przebiegu nauczania orientacji i lokomocji, roli instruktora oraz miejsca technologii. Druga część przedstawia procedurę badawczą, wyniki i wnioski. W warsztacie pracy instruktorów orientacji przestrzennej słabo widoczny jest udział technologii wspomagających orientację i mobilność, i jest on nieadekwatny do dynamicznego ich rozwoju, a także potencjału w obszarze zwiększania samodzielności, jak również bezpieczeństwa osób niewidzących podczas pokonywania tras w przestrzeni zurbanizowanej. Instruktorzy nie proponują podczas zajęć technologii typu ETA (systemów
detekcji). Głównie promują uniwersalne aplikacje nawigacyjne. Stwierdzono niedostatek wiedzy oraz brak metodycznych podstaw nauczania technologii na potrzeby orientacji przestrzennej i mobilności. Ustalono, że ani zmienne socjodemograficzne, ani związane z profesjonalizacją nauczycieli nie różnicują włączania/niewłączania technologii do nauczania.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Śmiechowska-Petrovskij, E. (2022). Technologie wspomagające w warsztacie pracy nauczyciela orientacji przestrzennej osób niewidomych. Forum Pedagogiczne, 12(1), 173–198. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.12

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.