Abner G.H., Lahm E. A. (2002). Implementation of Assistive Technology with Students who are Visually Impaired: Teacher Readiness, „Journal of Visual Impairment & Blindness”, 96(2).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X0209600204
Google Scholar
Alves C.C., Monteiro G.B., Rabello S., Gasparetto M.E., de Carvalho K.M. (2009). Assistive technology applied to education of students with visual impairment, „Pan American Journal of Public Health”, 26(2).
DOI: https://doi.org/10.1590/S1020-49892009000800007
Google Scholar
Archer M. S. (2013). Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, tłum. A. Dziuban. Kraków: Nomos.
Google Scholar
Candela, A. R. (2003). A pilot course in teaching skills for assistive technology specialists, „Journal of Visual Impairment &Blindness”, 97(10).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X0309701012
Google Scholar
Charłampowicz R. (2011). Mobilność bez wzroku – problemy i potrzeby. W: E. Guzik-Makaruk (red.), Możliwości wykorzystania i wdrożenia nowoczesnych technologii do budowy narzędzi wspomagających codzienne funkcjonowanie osób niewidomych. Kraków-Białystok-Poznań
Google Scholar
Cratty B. J. 1972). Movement and spatial awareness in blind children and youth. Springfield: American Foundation for the Blind.
Google Scholar
Deverell L., Bhowmik J., Theng Lau B. i in. (2020). Use of technology by orientation and mobility professionals in Australia and Malaysia before COVID-19, “Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, 1-8.
DOI: https://doi.org/10.1080/17483107.2020.1785565
Google Scholar
Edwards B.J., Lewis S. (1998). The Use of Technology in Programs for Students with Visual Impairments in Florida, „Journal of Visual Impairment & Blindness”, 92(5).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X9809200508
Google Scholar
Grzegorzewska M. (1989). Orientowanie się niewidomych w przestrzeni. W tejże: Wybór pism. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.
Google Scholar
Hoskins Sakamato B. (2014). The role of technology in early years language education. W: S.Mourão, M. Lourenço (red.), Early Years Second Language Education. International perspectives on theory and practice. Roultledge: London.
Google Scholar
Kanarek M. (2020). Aplikacje, które pomagają w poruszaniu się osobom niewidomym. Polski Związek Niewidomych 15.07.2020, online: https://pzn.org.pl/aplikacje-ktore-pomagaja-w-poruszaniu-sie-osobom-niewidomym/ [dostęp: 24.02.2022].
DOI: https://doi.org/10.36268/JTER/15203
Google Scholar
Kapperman G., Sticken J., Heinze T. (2002). Survey of the Use of Assistive Technology by Illinois Students who are Visually Impaired, „Journal of Visual Impairment & Blindness”, 96(2).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X0209600205
Google Scholar
Kosmala J. (2008). Nauczyciele wobec procesu informatyzacji edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo AJD.
Google Scholar
Kuczyńska-Kwapisz J. (1994). Efektywność kształcenia młodzieży niewidomej i słabowidzącej w zakresie orientacji przestrzennej i poruszania się. Warszawa: Wyd. WSPS.
Google Scholar
Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J. (1990). Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Kuczyńska-Kwapisz J., Śmiechowska-Petrovskij E. (2017). Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Google Scholar
Miler-Zdanowska K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Miler-Zdanowska K. (2017). Wykorzystanie nowych technologii w orientacji przestrzennej osób z niepełnosprawnością wzroku, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 18.
DOI: https://doi.org/10.14746/ikps.2017.18.04
Google Scholar
Miler-Zdanowska K., Zadrożny J. (2017).Technologie wspomagające używane do samodzielnego poruszania się osób z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Penrod W. M., Smith D. L., Haneline R., Corbett M. P. (2010). Teaching the issue of electronic travel aids and electronic orientation aids. W: W. R. Wiener, R. L. Welsh, B. B. Blash (red.), Foundations of orientation and mobility. Third edition, vol. II: Instructional strategies and practical applications. New York: AFB Press.
Google Scholar
Penrod W., Corbett M., Blasch B. B. (2005). A master trainer class for professionals in teaching the ultracane electronic travel device for children, „Division of Visual Impairment Quarterly”, 51 (1).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X0509901110
Google Scholar
Rozkrut M. (2018). Kompetencje cyfrowe społeczeństwa informacyjnego, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, 54/3.
DOI: https://doi.org/10.18276/sip.2018.54/3-25
Google Scholar
Safhi M.Y., Zhou, L., Smith, D. W., Kelley P. (2009). Assistive Technology in Teacher-Training Programs: A National and international Perspective, „Journal of Visual Impairment & Blindness”, 103(9).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X0910300907
Google Scholar
Sękowska Z. (1998). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Strumiłło P. (2012). Elektroniczne systemy nawigacji osobistej dla niewidomych i słabowidzących. Łódź: Politechnika Łódzka, Wydział Elektrotechniki, Elektroniki i Automatyki.
Google Scholar
Śmiechowska-Petrovskij E. (2016a). Nurty badawcze we współczesnych zagranicznych studiach poświęconych problematyce niepełnosprawności wzrokowej. „Forum Pedagogiczne”, 1.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.09
Google Scholar
Śmiechowska-Petrovskij E. (2016b). Kompetencje nauczycieli uczniów niewidomych i słabowidzących w zakresie wspomagających technologii informacyjno-komunikacyjnych, „Niepełnosprawność”, 21.
Google Scholar
Śmiechowska-Petrovskij E. (2017a). Elektroniczne narzędzia wspomagające orientację przestrzenną i samodzielne poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. W: Kuczyńska-Kwapisz J., Śmiechowska-Petrovskij E. (2017). Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Google Scholar
Śmiechowska-Petrovskij E. (2017b). Elektroniczne narzędzia wspomagające orientację przestrzenną i samodzielne poruszanie się w pespektywie osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. W: Kuczyńska-Kwapisz J., Śmiechowska-Petrovskij E. (2017). Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z niepełnosprawnością narządu wzroku. Współczesne techniki, narzędzia i strategie nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Google Scholar
Walkiewicz-Krutak M. (2015). "Od narodzin do dorosłości" – wspomaganie rozwoju umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci i młodych osób niewidomych. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Walkiewicz-Krutak M., Kalisz P. (2014). Rozwijanie umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i poruszania się u małych dzieci niewidomych. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Zhou, L., Parker, A.T., Smith D.W., Griffen-Shirley N. (2011). Assistive Technology for Students with Visual Impairments: Challenges and Needs in Teachers’ Preparation Programs and Practice, „Journal of Visual Impairment and Blindness”, 105(4).
DOI: https://doi.org/10.1177/0145482X1110500402
Google Scholar