Anhalt E., Bildsamkeit und Selbstorganisation. Johann Friedrich Herbarts Konzept der Bildsamkeit als Grundlage für eine pädagogische Theorie der Selbstorganisation organismischer Aktivität, Deutscher Studien Verlag, Weinheim 1999.
Google Scholar
Asmus W., Johann Friedrich Herbart. Eine pädagogische Biographie, t. 1: Der Denker 1776–1809, Verlag Quelle–Meyer, Heidelberg 1968.
Google Scholar
Benner D., Nieprzemijające znaczenie herbartowskiej koncepcji nauczania wychowującego, „Horyzonty Wychowania” 13 (2008).
Google Scholar
Ehrenspeck Y., Versprechungen des Ästhetischen. Die Entstehung eines modernen Bildungsprojekts, Verlag Leske und Budrich, Opladen 1998.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-322-95100-7
Google Scholar
Folkierska A., Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Google Scholar
Gołuchowski J., Dumania nad najwyższemi zagadnieniami człowieka, poprzedzone historycznem rozwinięciem głównych systematów filozoficznych od Kanta do najnowszych czasów, t. 1, Wilno 1861.
Google Scholar
Herbart J.F., Bemerkungen über die Ursachen, welche das Einverständniss über die ersten Gründe der praktischen Philosophie erschweren, [w:] J.F. Herbart´s Sämtliche Werke, red. K. Kehrbach, t. 3, Verlag Beyer und Söhne, Langensalza 1888.
Google Scholar
Herbart J.F., Główne punkty metafizyki, tłum. z niem. D. Stępkowski, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 1 (2010).
Google Scholar
Herbart J.F., Lehrbuch zur Einleitung in die Philosophie, oprac. W. Henckmann, Meiner Verlag, Hamburg 1993.
DOI: https://doi.org/10.28937/978-3-7873-2624-2
Google Scholar
Herbart J.F., Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. z niem. T. Stera, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
Google Scholar
Herbart J.F., Potrzeba etyki i religii w odniesieniu do filozofii, tłum. z niem. D. Stępkowski, „Paedagogia Christiana” 2 (2007).
DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2007.030
Google Scholar
Herbart J.F., Über Fichtes Ansciht der Weltgeschichte, [w:] J.F. Herbart´s Sämtliche Werke, red. K. Kehrbach, t. 3, Verlag Beyer und Söhne, Langensalza 1888.
Google Scholar
Herbart J.F., Über Pestalozzi´s neueste Schrift: Wie Gertrud ihre Kinder lehrte. An drei Frauen, [w:] J.F. Herbart´s Sämtliche Werke, red. K. Kehrbach, t. 1, Verlag Beyer und Söhne, Langensalza 1882.
Google Scholar
Kehrbach K., Vorrede des Herausgebers zum ersten Bande, [w:] J.F. Herbart´s Sämtliche Werke, red. K. Kehrbach, t. 1, Verlag Beyer und Söhne, Langensalza 1882.
Google Scholar
Langewand A., Moralische Verblindlichkeit oder Erziehung. Herbarts frühe Subjektivitätskritik und die Entstehung des ethisch-edukativen Dilemmas, Verlag Alber, Freiburg–München 1991.
Google Scholar
Nawroczyński B., Wstęp: życie i dzieło filozofa i pedagoga, [w:] J.F. Herbart, Pisma pedagogiczne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków 1967.
Google Scholar
Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. L. Staff, Wydawnictwo „Zielona Sowa”, Kraków 2006.
Google Scholar
Stępkowski D., Bycie a myślenie w metafizyce Herbarta, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 1 (2010).
Google Scholar
Stępkowski D., Herbart i Platon, „Studia Philosophica Wratislaviensia” 4 (2009).
Google Scholar
Stępkowski D., Między pedagogiką a filozofią Herbarta, „Roczniki Nauk Społecznych KUL. Zeszyt 2: Pedagogika” 36 (2008).
Google Scholar
Stępkowski D., Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D.E. Schleiermachera, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2010.
Google Scholar
Szulakiewicz M., Od transcendentalizmu do hermeneutyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1998.
Google Scholar
Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, t. 5, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
Google Scholar