Published: 2009-06-30

Quelle anthropologie pour la protection de la vie?

Kazimierz Szałata
Studia Ecologiae et Bioethicae
Section: Articles
https://doi.org/10.21697/seb.2009.7.1.06

Abstract

This article is written in Frech.

Jeśli w samym centrum nauczania społecznego kościoła znajduje się człowiek, to rzeczą niesłychanie ważną staje się problem ochrony życia ludzkiego. Jak zauważa autor artykułu przygotowanego z okazji międzynarodowego Kolokwium Naukowego w Papieskiej Radzie Justitia et Pax przewartościowania, jakie obserwujemy w naszej kulturze sprawiły, że człowiek znalazł się w niebezpieczeństwie i to zwłaszcza wtedy, gdy jest słaby i zależny od innych. By podjąć problemy moralne związane z pokusą manipulacji, genetycznych, aborcji czy eutanazji potrzebna jest solidna baza filozoficzna. Autor idąc za sugestią Papieża Leona XIII, który wobec dominującego pozytywizmu wskazał na konieczność powrotu do klasycznej filozofii bytu w wersji arystotelesowsko-tomistycznej uzasadnia nieustanną aktualność papieskiej sugestii. Wobec dominacji przyrodniczych ujęć człowieka, w których nie da się wyraźnie zdefiniować początku i końca życia, potrzebna jest jasna, realistyczna filozofia personalistyczna zdolna do ukazania pełnej prawdy o człowieku, jako realnym bycie osobowym realizującym się poprzez duchowo cielesną strukturę.

Keywords:

human life, human life protection, Positivism, pope Leon XIII, philosophy of human being, human dignity

Download files

Citation rules

Szałata, K. (2009). Quelle anthropologie pour la protection de la vie?. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 7(1), 107–117. https://doi.org/10.21697/seb.2009.7.1.06

Cited by / Share


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.