Opublikowane: 2018-04-06

Granice dyskursywności światopoglądowej współczesnej myśli pedagogicznej

Jarosław Gara
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.09

Abstrakt

Punktem odniesienia dla tytułowego problemu są trzy nierozłączne idee, określające kondycję współczesności oraz przynależną jej praxis. Umownie można je określić mianem etosów polisemiczności i pluralizmu kulturowego, demokracji i transparentności społecznej, a także praw człowieka i upodmiotowienia statusu jednostki. Owe etosy, zgodnie z przyjętym punktem widzenia, określają nieprzekraczalne granice myśli pedagogicznej, która pretenduje do tego, aby być myślą współczesną. Dookreślanie myśli jako współczesnej z punktu widzenia granic jej dyskursywności światopoglądowej wymaga odróżnienia dwóch podstawowych sposobów rozumienia tego, co współczesne. W tym też kontekście ujęta została swoistość myśli pedagogicznej, traktowanej jako jedna z perspektyw poznawczych pedagogiki ogólnej oraz sformułowane zostały formalne kryteria oceny wartości naukowej współczesnej myśli pedagogicznej.

Słowa kluczowe:

pedagogika teoretyczna, pedagogika ogólna, myśl pedagogiczna, analiza fenomenologiczna, polisemiczność epistemologiczno-metodologiczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gara, J. (2018). Granice dyskursywności światopoglądowej współczesnej myśli pedagogicznej. Forum Pedagogiczne, 8(1), 119–134. https://doi.org/10.21697/fp.2018.1.09

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.