Opublikowane: 2016-11-13

Herbarta afirmacja codzienności

Dariusz Stępkowski
Forum Pedagogiczne
Dział: Artykuły i rozprawy
https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.09

Abstrakt

Artykuł stanowi wprowadzenie do lektury dwóch nietłumaczonych do tej pory na język polski pomniejszych rozpraw Johanna F. Herbarta. Ich osnową jest kategoria codzienności rozumianej jako transcendentny punkt odniesienia dla refleksji (teorii) pedagogicznej zarówno naukowej, jak i nienaukowej. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej naświetlono tło historyczne powstania obu tekstów. W drugiej zrekonstruowano przedstawioną w jednym z nich koncepcję podmiotu. Po czym, w trzeciej części, odczytano współczesną kategorię codzienności w świetle Herbartowskiej idei nauczania wychowującego.

Słowa kluczowe:

pedagogika Herbartowska, codzienność, filozofia wychowania, pedagogika ogólna

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 3 4 5 

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stępkowski, D. (2016). Herbarta afirmacja codzienności. Forum Pedagogiczne, 4(1), 155–169. https://doi.org/10.21697/fp.2014.1.09

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.