Published: 2022-10-17

Assistive Technology for Orientation and Mobility as tools for O&M instructors

Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Pedagogical Forum
Section: Topic
https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.12

Abstract

Artykuł prezentuje wyniki badań ukazujące wykorzystanie przez nauczycieli (instruktorów) orientacji przestrzennej w swojej pracy z osobami niewidomymi elektronicznych narzędzi wspomagających orientację przestrzenną i mobilność. Pierwsza część pracy ukazuje kontekst teoretyczny dotyczący przebiegu nauczania orientacji i lokomocji, roli instruktora oraz miejsca technologii. Druga część przedstawia procedurę badawczą, wyniki i wnioski. W warsztacie pracy instruktorów orientacji przestrzennej słabo widoczny jest udział technologii wspomagających orientację i mobilność, i jest on nieadekwatny do dynamicznego ich rozwoju, a także potencjału w obszarze zwiększania samodzielności, jak również bezpieczeństwa osób niewidzących podczas pokonywania tras w przestrzeni zurbanizowanej. Instruktorzy nie proponują podczas zajęć technologii typu ETA (systemów
detekcji). Głównie promują uniwersalne aplikacje nawigacyjne. Stwierdzono niedostatek wiedzy oraz brak metodycznych podstaw nauczania technologii na potrzeby orientacji przestrzennej i mobilności. Ustalono, że ani zmienne socjodemograficzne, ani związane z profesjonalizacją nauczycieli nie różnicują włączania/niewłączania technologii do nauczania.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Download files

Citation rules

Śmiechowska-Petrovskij, E. (2022). Assistive Technology for Orientation and Mobility as tools for O&M instructors. Pedagogical Forum, 12(1), 173–198. https://doi.org/10.21697/fp.2022.1.12

Cited by / Share

This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.