Opublikowane: 2016-11-17

PEDAGOGIA OSOBY: UWARUNKOWANIA, TRUDNOŚCI, WYZWANIA

WITOLD STARNAWSKI
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.01

Abstrakt

Pedagogia jest terminem pozostającym w relacji z dwoma innymi: wychowa- niem (jako fragmentem rzeczywistości społecznej) i pedagogiką (jako nauką). Główną ka- tegorią pedagogii jest osoba – najdoskonalsza postać bytu (św. Tomasz z Akwinu). Drugim uwarunkowaniem jest dobra teoria – to znaczy dobra filozofia: egzystencjalna, realistyczna, racjonalna (otwarta na prawdę), analogiczna. Trzecim – dobra praktyka (otwarta na teorię, nieindywidualistyczna, pozytywna). Trudności i zagrożenia mają charakter zewnętrzny, jak kryzys myśli współczesnej: sceptycyzm, utylitaryzm, sentymentalizm, lub wewnętrzny: subiektywizm, indywidualizm, konformizm, fałszywa duchowość. Głównymi wyzwaniami są: sformułowanie praktycznej odpowiedzi na problem indywidualizmu i pluralizmu, przedstawienie wyrazistej propozycji pedagogicznej oraz współczesnej wersji paidei

Pobierz pliki

Zasady cytowania

STARNAWSKI, W. (2016). PEDAGOGIA OSOBY: UWARUNKOWANIA, TRUDNOŚCI, WYZWANIA. Forum Pedagogiczne, 5(2), 15–26. https://doi.org/10.21697/fp.2015.2.01

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.