Opublikowane: 2016-11-12

DOŚWIADCZENIE POZYTYWNE W WYCHOWANIU MORALNYM

Witold Starnawski
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2011.2.14

Abstrakt

Artykuł stanowi nawiązanie do tekstu Dietricha Bennera na temat doświadczenia negatywnego i etyki eksperymentalnej. Podstawową kwestią jest możliwość (konieczność) dopełnienia negatywnego doświadczenia przez czynnik pozytywny. Problem ten ilustrują opinie Sokratesa (na temat bycia nauczycielem oraz znaczenia daimoniona), interpretacja imperatywu kategorycznego Kanta, a zwłaszcza – idei praktycznych Herbarta. Element pozytywny zdaje się być podstawą czy „horyzontem” doświadczenia negatywnego, to zaś jest „pożyteczne” dla moralnego wychowania: pokazuje bowiem wyraźną granicę między dobrem i złem i ujawnia ich obiektywność, a zarazem pomaga osobie przezwyciężyć jej słabości, egoistyczne skłonności i zakłamanie. Prawdziwa droga doskonalenia wymaga jednak pozytywnych wzorów osobowych, które można naśladować.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Starnawski, W. (2016). DOŚWIADCZENIE POZYTYWNE W WYCHOWANIU MORALNYM. Forum Pedagogiczne, 1(2), 303–321. https://doi.org/10.21697/fp.2011.2.14

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.