Opublikowane: 2017-01-11

Nurty badawcze we współczesnych zagranicznych studiach poświęconych problematyce niepełnosprawności wzrokowej

Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Forum Pedagogiczne
Dział: Dział tematyczny
https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.09

Abstrakt

W artykule zaprezentowano współczesne zagraniczne kierunki badań naukowych oraz prac rozwojowych w obszarze edukacji i rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. Zidentyfikowano następujące główne nurty badawczo-wdrożeniowe: edukacja brajlowska, tyflograficzna i technologie wspomagające – strategie na rzecz nauczania przedmiotów ścisłych; współczesna orientacja przestrzenna osób niewidomych i słabowidzących, uwarunkowania oraz jej efektywność jako predyktor zatrudnienia; aktywność fizyczna osób z dysfunkcją wzroku – stan oraz wytyczne edukacyjno-rehabilitacyjne. Podsumowaniem analiz są konkluzje odnoszące się do zagadnień metodologicznych oraz prakseologicznych.

Słowa kluczowe:

osoby niewidome, osoby słabowidzące, system L. Braille’a, orientacja przestrzenna, technologie wspomagające

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Śmiechowska-Petrovskij, E. (2017). Nurty badawcze we współczesnych zagranicznych studiach poświęconych problematyce niepełnosprawności wzrokowej. Forum Pedagogiczne, 6(1), 131–148. https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.09

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.