Borkowska, Joanna, and Andrzej Bereszyński. 2014. “Przyczynek do poznania aktualnego trendu rekolonizacji Polski zachodniej przez wilka Canis lupus Linnaeus, 1758 i jego ochrona [A contribution to understanding the current trend of recolonization of western Poland by the wolf Canis lupus Linnaeus, 1758 and its protection].” In Wilki i ludzie. Małe kompendium wilkologii [Wolves and People: A Small Compendium of Wolf Studies], edited by Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska and Emilia Wieczorkowska, 76–95. Katowice: grupakulturalna.pl.
Google Scholar
Frankiewicz-Piórek, Magdalena. n.d. “Legenda powstania Rzymu. [The Legend of the Founding of Rome].” Accessed July 5, 2025. https://klp.pl/mitologia/a-7284.html.
Google Scholar
Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International Sp. z o.o. 2022. Badanie dotyczące opinii Polaków na temat dużych drapieżników [A study on Poles' opinions on large predators]. Maj 2022.
Google Scholar
Jackowiak, Mateusz, Piotr Kowal, Lucyna Kubiak, Katarzyna Jackowiak, and Ewelina Kwiecień. 2019. “Jak uczyć żeby nie nudzić? Wykorzystanie techniki 635 w edukacji przyrodniczo-leśnej młodzieży [How to Teach Without Getting Bored? Using the 635 Technique in Youth Nature and Forest Education].” Studia i Materiały CEPL w Rogowie58, no 1: 43–50.
Google Scholar
Kleczkowska, Katarzyna. 2011. “Kiedy człowiek zmienia się w zmierzę. O pochodzeniu likantropii [When a Man Turns into a Beast. On the Origin of Lycanthropy].” Maska11: 85–103.
Google Scholar
Klimski, Marcin, and Urszula Sulewska. 2025. “Issues of Sustainable Development in the Education of Elementary School Youth: Facts and Prospects.” Seminare. Learned Investigations46, no 1. https://doi.org/10.21852/sem.1843.
DOI: https://doi.org/10.21852/sem.1843
Google Scholar
Moczulska, Wiktoria. 2024. “Człowiek człowiekowi wilkiem. Analiza relacji myśliwi ekolodzy w dyskursie o ochronie gatunkowej wilka szarego (Canis lupus) [Man is a wolf to man. An analysis of the relationship between hunters and ecologists in the discourse on the species protection of the gray wolf (Canis lupus)].” In Socjologia relacji międzygatunkowych [Sociology of interspecies relations], edited by Łucja Lange, 190-201. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Google Scholar
Naplocha, Anna. 2019. “Nie taki wilk straszny… o edukacji ekologicznej w kontekście bajki Wilk Ambaras Tomasza Samojlika i jej wpływie na kształtowanie postaw proekologicznych dzieci i młodzieży względem wilków [Not Such a Scary Wolf… On Ecological Education in the Context of the Fable The Wolf Called Ambaras by Tomasz Samojlik and its Influence on Shaping Pro-Ecological Attitudes of Children and Adolescents Towards Wolves].” Studia Edukacyjne 53: 321–40. https://doi.org/10.14746/se.2019.53.18.
DOI: https://doi.org/10.14746/se.2019.53.18
Google Scholar
Nowak, Sabina, and Robert W. Mysłajek. 2020. Poradnik ochrony zwierząt hodowlanych przed wilkami [A guide to protecting farm animals from wolves]. Wydanie III zmienione. Twardorzeczka: Stowarzyszenie dla Natury „Wilk”.
Google Scholar
Nowak, Sabina, and Robert W. Mysłajek. 2025. Po sąsiedzku z wilkami [Neighboring the Wolves]. Wydanie IV rozszerzone. Twardorzeczka: Stowarzyszenie dla Natury „Wilk”.
Google Scholar
Nowak, Sabina. 2025. “Ataki wilków na zwierzęta hodowlane [Wolf attacks on farm animals].” Accessed July 9, 2025. https://www.polskiwilk.org.pl/wilk/fakty-i-mity/ataki-wilkow-na-zwierzeta-hodowlane.
Google Scholar
Perrault, Charles. 1993. Bajki Babci Gąski 1697 [Grandmother Goose's Tales 1697]. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
Google Scholar
Przybyło, Justyna, and Karolina Nenko. 2024. “Technika 635 [635 Technique].” Accessed May 10, 2025. https://mfiles.pl/pl/index.php/Technika_635.
Google Scholar
Sewerniak, Paweł. 2019. “Wilki [Wolves].” In Przyroda poligonu toruńskiego stan badań i problemy ochrony [Nature of the Toruń Training Ground: State of Research and Conservation Issues], edited by Paweł Sewerniak and Jacek Holc, 327-359. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Sokołowski, Tomasz. 2021. “Wilki zaatakowały drwali [Wolves attacked the lumberjacks].” Accessed July 9, 2025. https://brzozow24.pl/wilki-zaatakowaly-drwali-odganiali-je-ryczacymi-pilami-video-7593/.
Google Scholar
Szewczyk, Maciej, Krzysztof Łepek, Sabina Nowak, Małgorzata Witek, Anna Bajcarczyk, Korneliusz Kurek, Przemysław Stachyra, Robert W. Mysłajek, and Bogusław Szewczyk. 2021. “Evaluation of the Presence of ASFV in Wolf Feces Collected from Aresa in Poland with ASFV Persistence.” Viruses13, no 10: 2062. https://doi.org/10.3390/v13102062.
DOI: https://doi.org/10.3390/v13102062
Google Scholar
Tuszyńska, Ligia, and Marcin Klimski. 2020. “Człowiek–kształcenie–przyroda w edukacji leśnej [Man and Nature in the Forest Education].” Forum Pedagogiczne 9, no 2/2: 115–127. https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.32.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.32
Google Scholar
Wordpress.com. 2022. “Legenda Czirokezów o dwóch wilkach [The Cherokee Legend of the Two Wolves]”. 2022. Accessed May 18. https://agnecha.wordpress.com/2022/01/23/legenda-czirokezow-o-dwoch-wilkach/.
Google Scholar
Wróbel, Aleksandra, Julia Kowalczyk, and Zbigniew Bełkot. 2023. “Wilk szary. Wybrane fakty i mity [Gray Wolf: Selected Facts and Myths].” In Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i zagrożeń środowiska [Selected Issues in the Field of Environmental Protection and Threats], edited by Marek Babicz, Bożena Nowakowicz-Dębek i Adam Gawryluk, 186–191. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
Google Scholar
WWF Polska. 2022. “Polacy chcą chronić dzikie drapieżniki [Poles want to protect wild predators].” 2022. Accessed July 12, 2025. https://infowire.pl/generic/release/762284/polacy-chca-chronic-dzikie-drapiezniki-co-na-to-hodowcy.
Google Scholar