Bałachowicz, Józefa. 2017. “Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka.” [The idea of sustainable development in the education of children]. Prima Educatione 1: 21-38. https://doi.org/ 10.17951/pe.2017.1.21.
Ciążela, Ariadna. 2018. “Wiedza polskich studentów o środowisku naturalnym i jego ochronie – porównanie studentów różnych kierunków i uczelni.” [The knowledge of Polish students about the natural environment and its protection - comparison of students of various faculties and universities]. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 123: 73-88.
Ciążela, Ariadna. 2021. “Stan poinformowania oraz źródła wiedzy studentów pedagogiki na temat aktualnych wydarzeń dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony.” [The state of information and sources of knowledge of pedagogy students on current events concerning the natural environment and its protection]. Studia Ecologiae et Bioethicae 19(2): 41-53. https://doi.org/10.21697/seb.2021.19.2.04.
Czapla, Małgorzata, and Ewa Kazimierczak-Grygiel. 2011. “Strategie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju.” [Strategies in education for sustainable development]. Neodidagmata 31/32: 137-148.
UK National Commission for UNESCO. 2008. ESD in the UK in 2008: A Survey of Action. The UN Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014. Report. London: UK National Commission for UNESCO.
Gibson, James. 1986. The ecological approach to visual perception. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Jagodzińska, Małgorzata. 2005. “Założenia programowe i charakterystyka procesu edukacyjnego w zakresie kształcenia przyrodniczego.” [Program assumptions and characteristics of the educational process in the field of natural science education]. In Kształcenie przyrodnicze w szkole podstawowej - teoria i praktyka [Science education in primary school – theory and practice], edited by Danuta Cichy, 14-23. Płock: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Jagodzińska, Małgorzata, and Elżbieta Buchcic. 2017. “The Brundtland Report and its Role in Education for Sustainable Development”. In Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland. [Theory and praxis of sustainable development. 30 years since the publication of the Brundtland Report], edited by Ryszard F. Sadowski and Zbigniew Łepko, 267-280. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.
Jickling, Bob, and Arjen F. J. Wals. 2008. “Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development.” Journal of Curriculum Studies 40(1): 1-21. https://doi.org/10.1080/00220270701684667.
Kalinowska, Anna. 2017. “Uczelnie wyższe wobec wyzwań celów zrównoważonego rozwoju.” [Universities in the face of the challenges of the sustainable development goals]. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i zarządzanie 104: 283.
Kołodziejska, Madgalena, and Marta Czerniak-Czyżniak. 2008, “Pedagogika na rzecz zrównoważonego rozwoju.” [Pedagogy for sustainable development]. In Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland [Theory and praxis of sustainable development. 30 years since the publication of the Brundtland Report], edited by Ryszard F. Sadowski and Zbigniew Łepko, 255-266. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.
Kwiatek, Agnieszka, and Maja Skiba. 2017. “Świadomość ekologiczna młodych ludzi.” [Ecological awareness of young people]. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 28(2): 127-136. https://doi.org/10.17512/znpcz.2017.4.2.10.
Mądrzycki, Tadeusz. 1970. Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. [Psychological regularities of shaping attitudes]. Warszawa: Wydawnictwo PZWS.
Meadows, Dennis L., Donella H. Meadows, and Jorgen Randers. 1995. Przekraczanie granic. Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? [Crossing the boundaries. Global collapse or a secure future?]. Warszawa: Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim.
Meadows, Dennis L., Donella H. Meadows, Jorgen Randers, and Wiliam W. Behrens III. 1973. Granice wzrostu. [The Limits to Growth]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Norman, Don. 2013. The Design of Everyday Things. New York: MIT Press.
Okoń, Wincenty. 2007. “Nowy słownik pedagogiczny” [New pedagogical dictionary]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
UNESCO Education Section. 2006. Framework for the UN DESD International Implementation Scheme. Paris: UNESCO. Accessed February 17, 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148650?1=null&queryId=45ec7c02-6f94-4d68-8e1f-669cbedd1a27.
Regulation 2019 – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U z 2019 r, poz. 1450 [Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 July 2019 on the standard of education preparing for the teaching profession, Journal of Laws of 2019, item 1450].
Szczepanski, Anders. 2008. Handlingsburen kunskap: Lärares uppfattningar om landskapet som lärandemiljö. [Knowledge through action: Teachers' perceptions of the landscape as a learning environment]. Linköping: Linköping University Electronic Press.
Tuszyńska, Ligia. 2015. “Nauki o środowisku przyrodniczym.” [Environmental Sciences]. In Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej [Environmental education in teacher education. A practical perspective], edited by Adamina Korwin-Szymanowska, Ewa Lewandowska, and Ligia Tuszyńska, 9-36. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Tuszyńska, Ligia, and Agnieszka Pawlak. 2019. “Zrównoważony rozwój w kształceniu pedagogów.” [Sustainable development in educating educators]. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1: 123-132.
Google Scholar