https://doi.org/10.21697/seb.2023.01
Zimbabwe zaczęło sumiennie realizować Cele Zrównoważonego Rozwoju określone przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2015 roku. Chociaż kolejne postępy oraz rosnąca świadomość w tym zakresie stymulują do podejmowania dalszych działań, a sukcesy rodzą kolejne sukcesy, to jednak droga do celu czasami bywa prawdziwym wyzwaniem. Jednak to właśnie ta droga – zrównoważony rozwój w kierunku wyznaczonych celów – wydaje się być ważniejsza niż ostateczny cel, jak często przypominają nam filozofowie i uczeni. Niniejszy artykuł, choć skupia się przede wszystkim na temacie realizacji idei zrównoważonego rozwoju w tym pozbawionym dostępu do morza, południowoafrykańskim kraju, przedstawia piękny przykład wspólnego przedsięwzięcia podjętego z zapałem i determinacją przez partnerów międzynarodowych w Mwenezi w południowym Zimbabwe. Zapoczątkowany jeszcze podczas pandemii COVID-19, projekt ten wpisuje się w cele SDG#4 (Dobra jakość edukacji) i SDG#5 (Równość płci) wykorzystując zarazem komplementarność i synergię pozostałych celów. Pandemia, choć niewątpliwie była dotkliwym doświadczeniem, miała też swoją jasną stronę, ponieważ zrodziła w ludziach chęć współpracy, płynącą ze świadomości, że nasze szczęście w bardzo dużym stopniu zależy od szczęścia innych. Celem opisanego przedsięwzięcia była edukacja i rozwój umiejętności dziewcząt, co na zasadzie synergii stanowi podwaliny trwałego wzrostu, rozwoju i postępu. Edukacja jest bezdyskusyjnie kluczowym elementem wolności niezbędnej do prowadzenia wartościowego życia. Cytując Nelsona Mandelę: „To najpotężniejsza broń, której możesz użyć, by zmienić świat”.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.