https://doi.org/10.21697/seb.2023.12
W naukach przyrodniczych zastosowanie metod modelowania matematycznego i symulacji komputerowych przyniosło wiele korzyści. Tak jest na przykład w fizyce. Biologia w bardzo niewielkim stopniu wykorzystuje te metody. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być fakt, że proces nauczania biologii jest prowadzony tak, że zniechęca młodzież z zainteresowaniami matematycznymi i informatycznymi. Proponujemy, aby proces nauczania biologii wspomóc poprzez wprowadzenie prostych elementów modelowania matematycznego procesów ekologicznych. W niniejszej pracy pokazaliśmy, z jakimi korzyściami wiązałoby się zastosowanie programu napisanego w języku NetLogo w nauczaniu biologii w szkołach ponadpodstawowych. NetLogo to wieloagentowy język programowania stworzony do symulacji złożonych zjawisk. Jest przeznaczony zarówno do badań, jak i edukacji. Jest używany w wielu różnych dyscyplinach naukowych. Wykorzystaliśmy program NetLogo do stworzenia modelu poszukiwania pokarmu przez mrówki. Wykazaliśmy, że uczenie biologii przez budowę modelu komputerowego, zmusza do głębszego zrozumienia problemu, nad którym pracujemy, wykorzystuje i rozwija twórcze zdolności młodzieży.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.