Opublikowane: 2023-04-18

Nowoczesny transport zbiorowy. Wpływ polityki publicznej na realizację celów prawodawcy unijnego na przykładzie Polski

Stefan Akira Jarecki
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2023.13

Abstrakt

Polityka miejska kształtowana jest przez aktualne trendy i idee. W XX wieku opierała się na ideach modernizmu. Najważniejszym elementem modernistycznej polityki planowania transportu był prywatny pojazd mechaniczny (samochód). Dlatego też polityka transportowa w XX wieku koncentrowała się na wielkoskalowych projektach drogowych. Transport publiczny był natomiast marginalizowany. Podejście to zmieniło się jednak drastycznie pod koniec XX wieku i na początku XXI wieku. Obecnie kładzie się nacisk na przyjazny dla środowiska i użytkowników transport publiczny. Mimo to miejski transport publiczny w wielu przypadkach nadal nie odpowiada potrzebom społeczeństwa. Dlaczego komunikacja miejska wciąż nie jest tak efektywna, jak być powinna? Zdaniem autora artykułu, powodem tego jest raczej zła polityka organów publicznych odpowiedzialnych za świadczenie usług przewozowych społeczeństwu niż zła jakość prawa transportowego. Istnieją dwa główne obszary wymagające poprawy – planowanie usług publicznych (definiowanie usługi) oraz efektywność kosztowa świadczenia usług transportowych. Autor artykułu proponuje konkretne rozwiązania w tym zakresie.

Słowa kluczowe:

transport, publiczny transport zbiorowy, rozporządzenie 1370/2007, komunikacja miejska

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jarecki, S. A. (2023). Nowoczesny transport zbiorowy. Wpływ polityki publicznej na realizację celów prawodawcy unijnego na przykładzie Polski. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 21(2), 71–85. https://doi.org/10.21697/seb.2023.13

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.