Opublikowane: 2024-02-07

Greenwashing – ciemna strona marketingu ekologicznego. Studium przypadku ze Słowacji

Andrea Seberíni , Katarína Izáková , Miroslava Tokovská
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.5800

Abstrakt

Greenwashing to praktyka polegająca na publikowaniu fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń na temat korzyści środowiskowych danego produktu lub usługi. Celem niniejszego badania jest analiza spostrzeżeń i doświadczeń konsumentów w odniesieniu do taktyk greenwashingu” stosowanych przez słowackie przedsiębiorstwa w ramach polityki prośrodowiskowej. W niniejszym badaniu wykorzystaliśmy dane uzyskane w drodze indukcyjnego projektu badań jakościowych według skonsolidowanych kryteriów. Stosując refleksyjną analizę tematyczną, przeanalizowaliśmy trzy częściowo ustrukturyzowane wywiady grupowe przeprowadzone wśród 14 uczestników w wieku 20-45 lat. Wyodrębniono cztery wątki opisowe: (1) Indywidualne i interpersonalne determinanty konsumentów; (2) Marketingowe i organizacyjne uwarunkowania marek; (3) Polityka publiczna dotycząca środowiska i zdrowia Republiki Słowackiej; oraz (4) Zrównoważony rozwój środowiska i ochrona ekologiczna. Wyniki naszego badania potwierdziły, że greenwashing często opiera się na modnych hasłach, które mają przekonać konsumentów, że kupowane przez nich produkty ulegają biodegradacji lub pochodzą z etycznych źródeł. Obserwowany spadek zaufania konsumentów do marek produktów w reakcji na stosowanie praktyk greenwashingu stwarza zagrożenie dla potencjału zielonego marketingu i przyczynia się do zniszczenia reputacji producentów. Jednym z rozwiązań mogłoby być rozpowszechnianie informacji o tym, w jaki sposób klienci mogą zweryfikować autentyczność produktów ekologicznych za pośrednictwem mediów publicznych i społecznościowych.

Słowa kluczowe:

greenwashing, marketing ekologiczny, klienci, model społeczno-ekologiczny, Słowacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Seberíni, A., Izáková, K., & Tokovská, M. (2024). Greenwashing – ciemna strona marketingu ekologicznego. Studium przypadku ze Słowacji. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 22(1), 83–95. https://doi.org/10.21697/seb.5800

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.