Opublikowane: 2024-08-06

Ekologiczny wizerunek produktów spożywczych jako czynnik pozycjonowania na rynku

Liudmyla Kozak , Iryna Kostetska , Ivanna Bereziak
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.5822

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest analiza reakcji konsumentów na cechy jakościowe produktów spożywczych, w szczególności tych związanych z poziomem ich przyjazności dla środowiska, w celu zaproponowania korekty programów komunikacyjnych stosowanych przez producentów tych produktów na Ukrainie. Autorzy opisują reakcje konsumentów na cechy jakościowe produktów spożywczych na podstawie wyników badań socjologicznych. W badaniu wzięło udział 1269 osób, w tym 539 (42,5%) mężczyzn i 730 (57,5%) kobiet. Rozkład respondentów według wieku przedstawia się następująco: od 18 do 20 lat – 68 osób, czyli 5,4%; od 21 do 30 lat – 367 osób, czyli 28,9%; od 31 do 40 lat – 705 osób, czyli 55,5%; powyżej 40 roku życia – 129 osób, czyli 10,2%. Struktura wieku respondentów pozwala przyjąć, ​​według znanej amerykańskiej klasyfikacji, że około 90% z nich należy do pokoleń Y i Z. Nasilająca się konkurencja wśród producentów żywności na Ukrainie wymaga od nich doskonalenia własnych programów komunikacyjnych i strategii pozycjonowania poprzez identyfikację istotnych cech emocjonalnych i funkcjonalnych dla określonych produktów. Przeprowadzone badanie socjologiczne zachowań zakupowych konsumentów na rynku żywności na Ukrainie może pomóc producentom w dostosowaniu ich programów komunikacyjnych do oczekiwań konsumentów. Autorzy artykułu zdefiniowali szereg czynników wpływających na kształtowanie się stereotypów dotyczących postrzegania jakości żywności. Najważniejszymi atrybutami pozycjonowania rynkowego okazały się wskaźniki przyjazności dla środowiska i bezpieczeństwa dla zdrowia ludzkiego. Wyniki badania stanowią metodologiczną podstawę do doskonalenia programów komunikacyjnych producentów żywności i przyczyniają się do rozwoju zdrowej konkurencji między nimi. Wyniki tego badania można uznać za istotne dla dalszych badań w tym obszarze.

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo ekologiczne, rynek żywności, cechy produktu, pozycjonowanie, percepcja, zielona ekonomia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kozak, L., Kostetska, I., & Bereziak, I. (2024). Ekologiczny wizerunek produktów spożywczych jako czynnik pozycjonowania na rynku. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 22(3), 71–82. https://doi.org/10.21697/seb.5822

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.