Temat złego stanu środowiska naturalnego jest obecnie powszechnie omawiany w mediach, publikacjach, na konferencjach czy sympozjach. Kryzys środowiskowy spowodowany wzmożoną działalnością człowieka, osiągnął poziom, który zagraża przetrwaniu samego gatunku ludzkiego, co wymaga wdrożenia pilnych środków zaradczych. Chociaż podjęto już wiele prób w celu przeciwdziałania obecnej sytuacji, kryzys ten nadal się pogłębia. Wydaje się, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest fakt, że do tej pory nie udało się rozwiązać problemu leżącego u jego źródeł, czyli w umyśle ludzkim, innymi słowy, w niewłaściwym nastawieniu człowieka do przyrody. Niniejszy artykuł zarysowuje założenia etyki ontologii komplementarnej sformułowanej przez nigeryjskiego filozofa, Innocenta Izuchukwu Asouzu, wywodzącej się z filozofii Ibuanyidanda, która postrzega różne rzeczywistości jako brakujące ogniwa. Zakłada się, że etyka ta może nadać kierunek ludzkim działaniom na rzecz zrównoważonego rozwoju. Opierając się na założeniach filozofii Ibuanynidanda Asouzu można wnioskować, że problemy środowiskowe wynikają z niewłaściwego nastawieniem człowieka do środowiska. Zatem, w przeciwieństwie do większości innych teorii etyki środowiskowej, których celem jest kontrolowanie działań człowieka wobec środowiska, teoria Ibuanyidanda głosi, że obecny kryzys środowiskowy można rozwiązać jedynie wtedy, kiedy uporamy się z jego pierwotną przyczyną tkwiącą w naszym sposobie myślenia. Metoda ta będzie bardziej skuteczna, ze względu na to, że lepiej jest zająć się pierwotną przyczyną naszych negatywnych działań (mających swoje źródło w umyśle ludzkim), niż koncentrować się na samych działaniach. Gruntowna zmiana obecnego sposobu myślenia, ukierunkowanego na podziały i hegemonię, na sposób myślenia zgodny z założeniami filozofii Ibuanyidanda, doprowadzi do stanu, kiedy to produktem ubocznym naszego rozwoju będzie zrównoważony rozwój środowiska, a nie jego degradacja.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.