Opublikowane: 2025-01-25

Konsumpcja w społeczeństwach krajów wysokorozwiniętych, a konieczność zmiany filozofii marketingowej

Eva Pechočiaková Svitačová
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.5839

Abstrakt

Konsumpcja jest działalnością społeczną, jednym z obiektywnych uwarunkowań wyższego standardu życia, a jednocześnie istotnym warunkiem funkcjonowania i rozwoju gospodarki rynkowej. Przeprowadzone badanie ujawnia, że dążenia wielu podmiotów gospodarczych do osiągnięcia zysku wiążą się ze wzrostem konsumpcji, rozwojem konsumpcyjnego podejścia do życia, a wręcz kultury opartej na konsumpcjonizmie.  Konsumpcja z jednej strony pozwala jednostkom na wyzwolenie się z ograniczeń i zademonstrowanie swojej indywidualności, ale jednocześnie stanowi on przestrzeń podatną na manipulację. W tym kontekście zwrócono uwagę na pewne formy współczesnego marketingu, które wpływają nie tylko na popyt czy konsumpcję, ale także na styl życia konsumentów oraz kreowanie ich tożsamości. Taki marketing promuje kulturę konsumpcjonizmu, a w dłuższej perspektywie zagraża zrównoważonemu rozwojowi. Aby poprawić jakość życia obecnych i przyszłych pokoleń, wydaje się uzasadnione, by ponownie przemyśleć niektóre nowoczesne metody marketingowe i wprowadzić zmiany do obecnej filozofii marketingowej.

Słowa kluczowe:

konsumpcja, wzrost gospodarczy, nowoczesne formy marketingu, zrównoważony rozwój, jakość życia, zrównoważona konsumpcja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pechočiaková Svitačová, E. (2025). Konsumpcja w społeczeństwach krajów wysokorozwiniętych, a konieczność zmiany filozofii marketingowej. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 23(2), 31–44. https://doi.org/10.21697/seb.5839

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.