Opublikowane: 2025-03-13

Włączanie edukacji ekologicznej do nauczania języka arabskiego: analiza programu nauczania w szkołach typu medrasa i pesantren w Indonezji

Raden Taufiqurrochman
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.5845

Abstrakt

Nauczanie religii od dawna kładzie nacisk na ochronę środowiska, a wiele zasad obowiązujących w islamie wspiera zrównoważony model życia i działania na rzecz natury. W Indonezji, gdzie społeczeństwo jest bardzo oddane religii, edukacja oparta na wierze odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu świadomości ekologicznej. Niniejszy artykuł analizuje program nauczania języka arabskiego w szkołach typu medrasa i pesantren, w celu określenia stopnia wdrażania zasad pro-środowiskowych w nauczanie tego języka. Obecne podręczniki nauki języka arabskiego zawierają jedynie dwa tematy dedykowane środowisku, co pokazuje, że temat ten nie jest wystarczająco zaadresowany w programie nauczania. Korzystając z analizy programu nauczania i literatury, niniejsza praca przedstawia propozycje wzbogacenia tematyki podręczników poprzez opracowanie modułów dotyczących środowiska, zapewnianie szkoleń dla nauczycieli i wdrażanie nauki opartej na projektach. Wyniki pokazują, że nauczanie języka arabskiego może służyć jako skuteczne medium do pielęgnowania świadomości ekologicznej w oparciu o nauki islamu. Integracja tych wartości nie tylko zwiększa znaczenie nauczania języka arabskiego, ale także kształtuje pokolenie, które wyznaje wartości religijne, a zarazem posiada rozwiniętą świadomość ekologiczną. W artykule przedstawiono zalecenia mające na celu rozszerzenie programu nauczania języka arabskiego, tak by stało się ono narzędziem służącym do budowania świadomości ekologicznej w medrasach i pesantrenach.

Słowa kluczowe:

edukacja ekologiczna, język arabski, program nauczania, medrasa, pesantren, zrównoważony rozwój

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Taufiqurrochman, R. (2025). Włączanie edukacji ekologicznej do nauczania języka arabskiego: analiza programu nauczania w szkołach typu medrasa i pesantren w Indonezji. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 23(2), 73–85. https://doi.org/10.21697/seb.5845

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.