Opublikowane: 2025-11-15

Poradnictwo ekologiczne oparte na wierze: Integracja duchowości i zrównoważonego rozwoju w pracy ze studentami muzułmańskimi

Hidayat Hidayat , Hamdi Zas Pendi , Jumira Warlizasusi
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.5873

Abstrakt

Globalny kryzys ekologiczny wymaga wprowadzenia transformacyjnych innowacji w islamskim szkolnictwie wyższym, w celu kształtowania odpowiedzialnych ekologicznie zachowań zakorzenionych w wartościach duchowych. Niniejsze badanie przedstawia oparty na wierze model poradnictwa ekologicznego, który łączy duchowość islamską ze zrównoważoną zmianą zachowań wśród studentów muzułmańskich. W ramach jakościowego projektu badawczego, opartego na podejściu fenomenologicznym i wielu studiach przypadków prowadzonych na Państwowym Islamskim Uniwersytecie im. Sultana Thahy Saifuddina w Jambi oraz Państwowym Islamskim Uniwersytecie im. Maulany Malika Ibrahima w Malang, zebrano dane poprzez pogłębione wywiady, obserwacje uczestniczące, refleksyjne eko-dzienniki oraz dyskusje w grupach fokusowych (FGD). Następnie przeanalizowano je za pomocą analizy tematycznej z wykorzystaniem NVivo. Wyniki wskazują, że interwencje takie jak Zielone Kręgi Refleksji, Duchowe Eko-Spacery oraz Poradnictwo oparte na Eko-Dziennikach skutecznie rozwijały u studentów wartości duchowo-ekologiczne, odzwierciedlające się zarówno w ich przekonaniach, jak i działaniach. Transformację behawioralną odnotowano w trzech domenach: poznawczej (zwiększona wiedza ekologiczna), afektywnej (pogłębiona empatia wobec natury) oraz praktycznej (ekoprospołeczne praktyki życia codziennego). Niemniej jednak pojawiły się pewne wyzwania, w tym luki pedagogiczne oraz ograniczone wsparcie instytucjonalne dla włączania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju do głównego nurtu działań uczelni. Niniejsze badanie wnosi wkład w rozwój teoretyczny islamskiego poradnictwa na rzecz zrównoważonego rozwoju i rekomenduje ustrukturyzowane szkolenia dla doradców oraz włączenie treści dotyczących wiedzy ekologicznej i działań prośrodowiskowych do programu kształcenia. W przyszłości sugeruje się opracowanie narzędzi ilościowych, poszerzenie kontekstów badawczych oraz zastosowanie podejść longitudinalnych. Badanie pozostaje zgodne z Celem Zrównoważonego Rozwoju 4 (Jakość edukacji), Celem 12 (Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja) oraz Celem 13 (Działania w dziedzinie klimatu), jednocześnie wspierając inicjatywy Zielonych Kampusów w islamskich instytucjach szkolnictwa wyższego.

Słowa kluczowe:

poradnictwo ekologiczne, ekologia duchowa, zrównoważone zachowania, islamskie szkolnictwo wyższe, studenci muzułmańscy, SDG 4, SDG 12, SDG 13

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Hidayat, H., Pendi, H. Z., & Warlizasusi, J. (2025). Poradnictwo ekologiczne oparte na wierze: Integracja duchowości i zrównoważonego rozwoju w pracy ze studentami muzułmańskimi. Studia Ecologiae Et Bioethicae. https://doi.org/10.21697/seb.5873

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.