Opublikowane: 2016-12-31

Alarmizm środowiskowy: Klub Rzymski i jego krytycy

Nikolai Mihailov , Lidia Sakelarieva
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Humanistyczne Podstawy Ochrony Środowiska
https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.4.07

Abstrakt

Arykuł poświęcony jest koncepcjom zaproponowanym przez Klub Rzymski i ich współczesnym odczytaniom. Klub Rzymski, powołany do życia w 1968 r., jest międzynarodowym zrzeszeniem polityków, ludzi biznesu i uczonych, którzy apelują w wzajemną tolerancję, zrozumienie i solidarność wobec rzeczywistych problemów świata, a kwestii środowiskowych przede wszystkim. Członkowie Klubu proponują ustanowienie granic dla ludzkiej ekspansji wobec przyrody, która znajdują uzasadniana w nadmiernym antropocentrycznym zaufaniu, zgodnie ze słowami członka założyciela Kluby Aurelio Pecceiego. Ostatnio koncepcje Klubu Rzymskiego były krytykowane przez ekonomistów, filozofów i polityków, którzy oskarżali je o alarmizm środowiskowy, to znaczy o sianie bezzasadnego niepokoju wywołanego błędnym przekonaniem o nieuniknionym kryzysie ekologicznym i jego katastrofalnych skutkach dla ludzkości. Globalny kryzys ekologiczny jest jednak niezaprzeczalnym faktem i wymaga gruntownego przyjrzenia się etycznym standardom ludzkiego zachowania, które często mają u swoich korzeni takie zjawiska o wymiarze moralnym, jak konsumpcjonizm, nieodpowiedzialność, bezduszność a nawet egoizm. Przyroda nie może być postrzegana wyłącznie jako źródło zasobów naturalnych albo innych korzyści dla ludzi. Moralne motywacje ochrony przyrody oprócz uzasadnień wynikających ze współczesnej nauki są głównymi koncepcjami założycieli i kontynuatorów idei Kluby Rzymskiego. Dotyczą one przyszłości, w której szacunek wobec przyrody jawi się jako nowa zasada moralna.

Słowa kluczowe:

Klub Rzymski, wzrost ekonomiczny, enwiromentalizm, etyka ochrony przyrody, alarmizm, anyalarmizm, zrównoważony rozwój, gospodarka rynkowa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mihailov, N., & Sakelarieva, L. (2016). Alarmizm środowiskowy: Klub Rzymski i jego krytycy. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 14(4), 129–145. https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.4.07

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.