Opublikowane: 2016-03-31

W poszukiwaniu etyki środowiskowej dla teorii wychowania ekologicznego

Beata Gola
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.1.03

Abstrakt

Undoubtedly, the contemporary problems of ecological philosophy and eco- pedagogy deal with questions about the real presence of the philosophical bases for the ecological upbringing of children and youth. Therefore, can different conceptions of environmental ethics (e.g., anthropocentric ethics, bio-centric ethics, holistic ethics) be found in the contemporary theory of ecological upbringing? A partial answer to the question can be provided by educational programs implemented in the process of formal education (e.g. content analysis of school textbooks in specific subjects), as well as educational activities undertaken by the selected centers in the system of non-formal education (content analysis of teaching materials). The directory of ecological values distinguished from the tested materials can also be used in the search for answers to this question. This directory describes the man/ natural environment relationship, while these ecological values are strongly articulated in certain eco-ethics positions.

Słowa kluczowe:

etyka środowiskowa, filozoficzne podstawy wychowania, wychowanie ekologiczne, edukacja formalna, edukacja nieformalna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gola, B. (2016). W poszukiwaniu etyki środowiskowej dla teorii wychowania ekologicznego. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 14(1), 55–56. https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.1.03

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.