Opublikowane: 2018-03-31

Wybrane zagadnienia wpływu procesów tribologicznych w środkach transportu drogowego na stan środowiska

Andrzej Kulczycki , Urszula Kaźmierczak , Jarosław Kałużny , Wojciech Dzięgielewski
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2018.16.1.07

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest zagadnieniom uciążliwości transportu samochodowego dla środowiska. Problematyka ta omówiona jest w kontekście procesów tribologicznych, których efektem jest zwiększone zużycie paliwa i w konsekwencji zwiększona emisja składników gazów spalinowych. Na podstawie danych literaturowych określono udział oporów tarcia w poszczególnych zespołach samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów w sumarycznej konsumpcji paliwa. Wykorzystując dane statystyczne dla Polski określono wpływ procesów tarcia w poszczególnych grupach pojazdów na roczną emisję CO2 ze środków transportu. W końcowej części artykułu przedstawiono wyniki wstępnych badań nad możliwością obniżania oporów tarcia w różnych węzłach tarcia występujących w pojazdach samochodowych przez wprowadzenie do olejów smarowych nanomateriałów węglowych.

Słowa kluczowe:

transport, paliwa, spaliny, tarcie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kulczycki, A., Kaźmierczak, U., Kałużny, J., & Dzięgielewski, W. (2018). Wybrane zagadnienia wpływu procesów tribologicznych w środkach transportu drogowego na stan środowiska. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 16(1), 83–90. https://doi.org/10.21697/seb.2018.16.1.07

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.