Opublikowane: 2020-06-30

Wartości organizacyjne wybranych firm w Polsce

Ewa Jastrzębska
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2020.18.2.04

Abstrakt

Współczesne wyzwania (kryzys klimatyczny, utrata bioróżnorodności, życie w świecie VUCA), w tym kryzys przywództwa i narastające zagrożenia globalne sprawiają, że powraca pytanie o wartości fundamentalne, także w biznesie przyczyniającym się do wielu obecnych problemów. W dzisiejszych czasach wartość w biznesie przestaje być już rozumiana wyłącznie w kategoriach ekonomicznych, a zarządzanie przez wartości staje się fundamentem efektywnej firmy. Celem opracowania jest ocena wartości organizacyjnych liderów społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w Polsce dokonana na tle próby zdefiniowania zarządzania przez wartości i samych wartości organizacyjnych. Zarządzanie przez wartości można uznać za filozofię, jak i rzeczywisty, praktyczny proces wyjaśniania wartości organizacji, skutecznego ich komunikowania i dostosowywania do nich praktyk biznesowych. Przeprowadzone wśród liderów CSR badanie pozwoliło zauważyć zmianę wartości – kluczowa dla firm stała się odpowiedzialność (którą firmy potrafią intepretować bardzo szeroko, odnosząc ją do różnych grup interesariuszy) i inne wartości behawioralne. Widać także wzrost popularności wartości uczciwość. Zaskakujący jest natomiast spadek znaczenia wartości społecznościowych (nastawionych na otoczenie i środowisko) w kontekście obecnych zagrożeń globalnych, z których środowiskowe zaczyna się zaliczać do kluczowych.

Słowa kluczowe:

zarządzanie poprzez wartości, wartości organizacyjne, przedsiębiorstwo, CSR

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Jastrzębska, E. (2020). Wartości organizacyjne wybranych firm w Polsce. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 18(2), 43–55. https://doi.org/10.21697/seb.2020.18.2.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.