Opublikowane: 2019-03-31

Refleksja nad edukacją na rzecz zrównoważonego rozwoju na przestrzeni 30 lat po opublikowania Raportu Brundtland

Joanna Kostecka , Maria Cyrankowska , Agnieszka Podolak , Brygida Kowalska
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2019.17.1.01

Abstrakt

Celem podjętych badań było poznanie opinii młodych ludzi na temat zrównoważonego rozwoju. Przedstawienie tych opinii uznano za istotne dla oceny stanu wdrażania zrównoważonego rozwoju – 30 lat po opublikowaniu Raportu Bruntland. Zidentyfikowano również zjawisko „przemocy ekologicznej” oraz opinie na temat kierunków działań przeciwko niej. Zdaniem autorów koncepcja ta powinna zostać uwzględniona, w etycznych podstawach ludzkich zachowań w XXI wieku. Badanie zostały przeprowadzone w 2017 r. wśród studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego na Wydziale Biologiczno-Rolniczym oraz Pedagogicznym, a także Wydziale Zarządzania Politechniki Rzeszowskiej. Dla osiągnięcia celu zastosowano metodę badania diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza. Otrzymane wyniki wskazują, że edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju nie jest prowadzona jednakowo we wszystkich instytucjach uniwersyteckich. Edukacja ta jest niedoceniana, mimo iż media wyraźnie podkreślają jej znaczenie. Wyniki pracy mogą wskazywać kierunki działań niezbędnych w edukacji dla zrównoważonego rozwoju w XXI wieku. Dla skutecznej edukacji i wdrożenia szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju warto przedstawić, przeanalizować i dopracować termin „przemoc ekologiczna”. Niniejsza publikacja stanowi wstępną analizę powyższego problemu. Autorzy mają nadzieję, że przyczyni się to do głębszej analizy możliwego znaczenia terminu „przemoc” również w odniesieniu do zasobów środowiska.

Słowa kluczowe:

edukacja, zrównoważony rozwój, przemoc ekologiczna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kostecka, J., Cyrankowska, M., Podolak, A., & Kowalska, B. . (2019). Refleksja nad edukacją na rzecz zrównoważonego rozwoju na przestrzeni 30 lat po opublikowania Raportu Brundtland. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 17(1), 5–17. https://doi.org/10.21697/seb.2019.17.1.01

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.