Opublikowane: 2021-06-30

Stan poinformowania oraz źródła wiedzy studentów pedagogiki na temat aktualnych wydarzeń dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony

Ariadna Ciążela
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2021.19.2.04

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest prezentacja badania znajomości najnowszych wydarzeń i trendów  dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony, przeprowadzonego wśród studentów pedagogiki jako przyszłych nauczycieli mających podejmować te zagadnienia w działalności edukacyjnej. Badanie wykonano w maju i czerwcu 2020 r., drogą mailową na grupie 140 studentów pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Celem badania było sprawdzenie zarówno orientacji studentów w powyższych kwestiach, jak i tego, co stanowi dla nich źródło wiedzy. Wyniki badania wskazują na zróżnicowany poziom wiedzy studentów. Na niektóre pytania zamieszczone w kwestionariuszu prawidłowo odpowiedziało 70‒80% uczestników, na inne poniżej 40%, a relatywnie duży odsetek zadeklarował, że nie zna odpowiedzi. Wyniki są jednak niepokojące, jeśli chodzi o szkołę i uczelnię jako źródło wiedzy na temat środowiska i jego ochrony oraz aktualnych wydarzeń i decyzji dotyczących środowiska. Głównym źródłem wiedzy studentów okazały się media społecznościowe, wyprzedziwszy portale informacyjne i telewizję. Tylko w niewielkim odsetku studenci zadeklarowali, że czerpią wiedzę ze szkoły lub uczelni. Wyniki badania wskazują na potrzebę refleksji nad miejscem edukacji ekologicznej w ramach formalnej edukacji w Polsce.

Słowa kluczowe:

studenci pedagogiki, świadomość ekologiczna, media społecznościowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ciążela, A. (2021). Stan poinformowania oraz źródła wiedzy studentów pedagogiki na temat aktualnych wydarzeń dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 19(2), 41–53. https://doi.org/10.21697/seb.2021.19.2.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.