Opublikowane: 2019-03-29

Jaka normatywność po „śmierci Boga”? Etyczne implikacje myśli słabej

Andrzej Kobyliński
Studia Philosophiae Christianae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/2018.54.2.13

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest analiza pojęcia normatywności w filozofii myśli słabej Gianniego Vattima. Myśl słaba oznacza teorię osłabienia bycia w epoce końca metafizyki oraz zakwestionowanie kartezjańskiej koncepcji podmiotu. Tego rodzaju teoria filozoficzna nie rezygnuje całkowicie z normatywności w wymiarze moralnym. Vattimo proponuje normatywność słabą, perswazję, bez roszczeń do powszechnej obowiązywalności. Normatywność słaba wyrasta z dialogu i szacunku do tradycji, zaleca respektowanie konkretnych zasad moralnych, ale nie uznaje zobowiązań etycznych o charakterze uniwersalnym. Taka wersja normatywności znajduje swoje uzasadnienie na gruncie dziedzictwa kulturowego, zgody i kontraktu społecznego.

Słowa kluczowe:

myśl słaba, myśl mocna, natura ludzka, moralność, nihilizm, wolność, prawo naturalne, dziedzictwo kulturowe, etyka postmetafizyczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kobyliński, A. (2019). Jaka normatywność po „śmierci Boga”? Etyczne implikacje myśli słabej. Studia Philosophiae Christianae, 54(2), 111–128. https://doi.org/10.21697/2018.54.2.13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.