Opublikowane: 2024-12-20

„Młoda Architektura” – działalność Związku Słuchaczów Architektury w latach 1934–1939 jako przykład młodzieżowej inicjatywy dydaktycznej i edukacyjnej

Michał Domińczak , Maciej Loba
Artifex Novus
Dział: Artykuły tematyczne
https://doi.org/10.21697/an.14427

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest działalność dydaktyczno-edukacyjna Związku Słuchaczów Architektury Politechniki Warszawskiej w drugiej połowie lat 30. XX w. Po 1934 r. w ramach nauczania architektury Związek podejmuje inicjatywę prezentacji szerszej publiczności twórczości młodych architektów. Prace studentów obejmujące projekty dyplomowe, prace malarskie, fotograficzne, rysunkowe i graficzne, a także projekty mebli zrealizowane w formie prototypów były prezentowane w „Albumach Młodej Architektury” oraz na wystawach zagranicznych. Od 1938 r. Związek wydawał pismo „Młoda Architektura” z wyraźnie krystalizującym się przekazem ideowym, który kładł nacisk na wartości duchowe i postawę moralną architekta jako twórcy.

Misję ZSA stanowiła oparta na dyfuzji wiedzy wielowymiarowa i wielopłaszczyznowa praca edukacyjno-wychowawcza, która wpisuje się w szeroko pojętą dydaktykę architektury. Jej celem ostatecznym było wykształcenie świadomego swoich obowiązków, dojrzałego duchowo artysty-inżyniera-architekta.

Słowa kluczowe:

Młoda Architektura, Związek Słuchaczów Architektury, dydaktyka architektury, uczenie architektury, dyfuzja wiedzy, networking

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Domińczak, M., & Loba, M. (2024). „Młoda Architektura” – działalność Związku Słuchaczów Architektury w latach 1934–1939 jako przykład młodzieżowej inicjatywy dydaktycznej i edukacyjnej. Artifex Novus, (8), 70–85. https://doi.org/10.21697/an.14427

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.