Bałachowicz, Józefa, and Lidia Tuszyńska. 2015. Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju [Nature education in the field. Towards the pedagogy of sustainable development]. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Bińczyk, Ewa. 2017. “Odrobina krytycznego dystansu. Historia środowiska na temat debaty o antropocenie Ewa Bińczyk [A bit of critical distance. Environmental history on the Anthropocene debate].” AVANT VIII (3): 193–206. https://doi.org/10.26913/80302017.0112.001.
DOI: https://doi.org/10.26913/80302017.0112.0011
Google Scholar
Bińczyk, Ewa. 2018. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu [The Epoch of Man. Rhetoric and Lethargy of the Anthropocene]. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre, and Jean-Claude Passeron. 1990. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania [Reproduction. Elements of the theory of the teaching system]. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Brycz, Hanna. 2008. “Samoregulacja i pokusy przeciw wartościom [Self-regulation and temptations against values].” Czasopismo Psychologiczne 14 (2): 145–54. http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2008-14-samoregulacja-i-pokusy-przeciw-wartociom.pdf.
Google Scholar
Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. 2018. “Monokultura.” Warszawa: Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych. https://www.lasy.gov.pl/pl/edukacja/slownik/m/monokultura.
Google Scholar
Klimska, Agnieszka. 2020. “Education for The Value Of Sustainable Development in Selected Concepts of Ecophilosophy.” Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series 2019 (kwiecień). https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.141.12.
DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.141.12
Google Scholar
Klimska, Agnieszka, and Marcin Leźnicki. 2017. “Etyczno-aksjologiczne przesłanki Agendy na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 (Agendy Post-2015) [Ethical and axiological premises of the 2030 Agenda for Sustainable Development].” Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie 106 (wrzesień): 165–81.
DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2017.106.14
Google Scholar
Klus-Stańska, Dorota. 2010. Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń [Didactics towards the chaos of concepts and events]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Google Scholar
Klus-Stańska, Dorota. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce [Teaching paradigms. Think theory about practice]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Komorowska, Anna. b.d. “Nieplac zabaw.” MP3. Dostęp 13 czerwiec 2023. https://nieplaczabaw.pl/037-2/.
Google Scholar
Komorowska, Anna, and Michał Rokita. 2019. Kuchnia błotna. 20 przepisów na naturalne place zabaw [Mud kitchen. 20 recipes for natural playgrounds]. Kraków: Pracownia k.
Google Scholar
Korwin-Szymanowska, Adamina, Ewa Lewandowska, and Anna Witkowska-Tomaszewska. 2016. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy [Education for sustainable development in the perspective of the challenges of the knowledge society]. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Kureethadam, Joshtrom, Isaac, Zbigniew Łepko, and Ryszard F. Sadowski. 2016. Return to The Oikos. Ways to Recaver Our Common Home. Roma: Libreria Ateneo Salesiano.
Google Scholar
Kwaśnica, Robert. 2007. Dwie racjonalności: od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej [Two rationalities: from the philosophy of meaning towards general pedagogy]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Google Scholar
Kwaśnica, Robert. 2014. Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. Zapiski okazjonalne. Praktyczność i profesjonalizm [Educational discourse after the invasion of instrumental reason]. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji.
Google Scholar
Louv, Richard. 2020. Ostatnie dziecko lasu [Last Child in the Woods]. III. Warszawa: Mamania.
Google Scholar
Mackenzie, Aulay, Andy Ball, and Sonia Virdee. 2000. Ekologia. Krótkie wykłady [Ecology. Short lectures]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Maliszewski, Krzysztof. 2021. Bez-silna edukacja. O kształceniu kruchego [Non-strong education. On fragile education]. vol. 2. Nowa edukacja. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
McKay, Brett. 2021. “Get Fit Like a Wild Man: A Primer on MovNat.” The Art of Manliness (blog). Accessed September 29, 2023. https://www.artofmanliness.com/health-fitness/fitness/a-primer-on-movnat/.
Google Scholar
Modrzyński, Jerzy. 2018. Samoregulacja w przyrodzie [Self-Regulation in Nature]. Bedoń: Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu. https://www.encyklopedialesna.pl/haslo/samoregulacja-w-przyrodzie/.
Google Scholar
Niedek, Mikołaj, and Karol Krajewski. 2021. “Frugalizm w kontekście ekonomicznych i aksjologicznych uwarunkowań zrównoważonego wzorca konsumpcji [Frugalism in the context of economic and axiological determinants of a sustainable pattern of consumption].” In Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru., edited by Ryszard Sadowski and Agata Kosieradzka-Federczyk, 40–58. Warszawa: Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.
Google Scholar
Odum, Eugene. 1969. Ekologia [Ecology]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Paluch, Michał, and Marcin Klimski, red. 2022. “Pedagogika lasu [Forest Pedagogy].” Forum Pedagogiczne 12(2). Accessed September 20, 2023. https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/issue/view/891/237.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.02
Google Scholar
Parsons, Talcott. 1969. Struktura społeczna a osobowość [Social structure and personality]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Rutkowiak, Joanna. 2012. “Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia [Learning in the conditions of neoliberal culture].” In Neoliberalne uwikłania edukacji, edited by Eugenia Potulicka and Joanna Rutkowiak, 163–76. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Rykowski, Kazimierz. 2022. “Pytania o las jako medium pedagogiczne [Questions about the forest as a pedagogical medium].” Forum Pedagogiczne 12(2): 31–46. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.03.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.03
Google Scholar
Sadowski, Ryszard, and Zbigniew Łepko. 2017. Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland [Theory and praxis of sustainable development]. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego. https://doi.org/10.21852/tnfs.2017.2.
DOI: https://doi.org/10.21852/tnfs.2017.2
Google Scholar
Sławek, Tadeusz. 2022. “Nowhere Man. O szkole, która się waha [Nowhere Man. About a school that hesitates].” In Nauczyciele - nauczycielom. Przestrzenie edukacji, edited by Marta Mamet-Michalkiewicz, 11–24. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Google Scholar
Śliwerski, Bogusław. 2010. Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. [Theoretical and empirical foundations of self-education]. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Śliwerski, Bogusław, and Michał Paluch. 2021. Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego [Free the school from the classroom system]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Tuszyńska, Lidia, and Marcin Klimski. 2019. “Człowiek–kształcenie–przyroda w edukacji leśnej [Human-Education-Nature in Forest Education].” Forum Pedagogiczne 9(2/2): 115–127.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2019.2.32
Google Scholar
Wierzbicka, Anna, and Barbara Czołnik. 2022. “Podstawy formalne, organizacja i przebieg edukacji leśnej społeczeństwa prowadzonej przez Lasy Państwowe [Legal basis, arranging and process of society’s forest education conducted by the State Forests].” Forum Pedagogiczne 12 (2): 61–74. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.05.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.05
Google Scholar
Witkowski, Lech. 1989. Rozwój i tożsamość w cyklu życia: studium koncepcji Erika H. Eriksona [Growth and Identity in the Life Cycle: A Study of Erik H. Erikson's Concept]. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Witkowski, Lech. 2011. Historie autorytetu wobec kultury i edukacji [Stories of authority towards culture and education]. Kraków, Impuls
Google Scholar
Witkowski, Lech. 2016. “Estetyka versus aksjologia w ujęciu krytyczno-epistemologicznym teorii i praktyki kulturowej [Aesthetics versus axiology in the critical-epistemological approach to cultural theory and practice].” Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji 11: 21–72.
Google Scholar
Wojciech Bołoz, Stanisław Jaromi, Zbigniew Karaczun, Zbigniew Łepko, Andrzej Papuziński, and Ryszard F. Sadowski. 2016. “Ecophilosophical Message of Encyclical Laudato Si’.” Studia Ecologiae et Bioethicae 14 (4): 109-128. https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.4.06.
DOI: https://doi.org/10.21697/seb.2016.14.4.06
Google Scholar
Wolter, Edyta. 2011. “Środowisko jako kategoria pedagogiczno-ekologiczna [Environment as a pedagogical and ecological category].” Forum Pedagogiczne 1: 147–164.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2011.1.08
Google Scholar
Yearley, David, and Dominik Berliński. 2022. Bezpieczny plac zabaw. Poradnik dla administratorów i właścicieli [A safe playground. A guide for administrators and owners]. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Accessed September 20, 2023. https://placezabaw.uokik.gov.pl/files/Poradnik_dla_zarzadcow_i_wlascicieli.pdf.
Google Scholar
Zespół redakcyjny. 2018. “Monokultura [Monoculture].” In Encyklopedia Leśna. Bedoń: Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu. Accessed September 20, 2023. https://www.encyklopedialesna.pl/haslo/monokultura-1/.
Google Scholar