Opublikowane: 2023-08-11

Koncepcja zrównoważonego rozwoju w lokalnych filozofiach krajów skandynawskich

Magnus Borre Bragdo , Ligia Tuszyńska , Ilona Żeber-Dzikowska
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2023.19

Abstrakt

Inspiracją do napisania artykułu była współpraca zespołów dwóch uczelni w realizacji polsko-norweskiego projektu pt. „Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi”. Projekt dotyczył przygotowania nauczycieli i studentów pedagogiki wczesnoszkolnej do prowadzenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju (ZR). Podróż studyjna do Norwegii i wymiana doświadczeń naukowo-dydaktycznych, stała się przyczynkiem do analizowania norweskich podstaw programowych i literatury pedagogicznej. W wyniku analizy okazało się, że lokalne filozofie edukacji i ZR w czterech krajach skandynawskich różnią się od siebie pod względem społeczno-kulturowym i edukacyjnym. W artykule przedstawiamy tło historyczne włączania koncepcji ZR do zwyczajów społeczno-kulturowych w poszczególnych krajach, a co za tym idzie charakterystyczny dla tych krajów styl życia mieszkańców. Porównane zostały cztery rodzaje stylów życia: fińskie - „SISU”, norweskie - „FRILUFTSLIV”, duńskie – „HYGGE” i szwedzkie – „LAGOM”.  W wyniku analizy okazało się, że kraje skandynawskie, mają podobny klimat i wartości dotyczące związków z przyrodą. Widoczne są jednak różnice w lokalnych filozofiach życia a ich mieszkańcy prezentują specyficzne style życia, różne zachowania i zasady społeczno-kulturowe w przyjmowaniu koncepcji ZR. W konkluzji artykułu pozostawiamy otwarte pytanie o filozofię lokalną Polaków, styl życia i edukację dla ZR.

Słowa kluczowe:

Zrównoważony Rozwój, wychowanie, zrównoważony styl życia, Filozofia skandynawska, edukacja ekologiczna, edukacja środowiskowa, friluftsliv, hygge, lagom, sisu

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Borre Bragdo, M., Tuszyńska, L., & Żeber-Dzikowska, I. (2023). Koncepcja zrównoważonego rozwoju w lokalnych filozofiach krajów skandynawskich . Studia Ecologiae Et Bioethicae, 21(3), 69–81. https://doi.org/10.21697/seb.2023.19

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.