Opublikowane: 2023-09-11

Antropomorfizacja przyrody jako narzędzie edukacji ekologicznej. Opinie studentów pedagogiki w kontekście reprezentowanej etyki środowiskowej

Agnieszka Kozłowska , Małgorzata Czapla
Studia Ecologiae et Bioethicae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/seb.2023.24

Abstrakt

Celem badania było sprawdzenie opinii studentów pedagogiki na temat wykorzystania antropomorfizacji przyrody do rozwijania wiedzy i zachowań proekologicznych w kontekście ich własnych orientacji w zakresie etyki środowiskowej.  Jako metodę zbierania materiału, wykorzystano ankietę on-line. Próbę badawczą stanowiło N=221 studentek i studentów pedagogiki z Poznania (Polska), z czego 97% stanowiły kobiety. Opinii studentów na temat wykorzystania antropomorfizmu przyrody w edukacji ekologicznej analizowano za przeprowadzono za pomocą statystyk opisowych. Aby poznać orientacje respondentów w zakresie etyki środowiskowej, zastosowano analizę treści; analizowanymi tekstami były odpowiedzi na pytania otwarte. Klucz do analizy zbudowano w oparciu o kategorie etyki środowiskowej i zastosowano z góry narzucone, wyprowadzone z teorii kategorie analizy (antropocentryzm, biocentryzm). Wyniki pokazały, że w opinii większości respondentów, antropomorfizacja przyrody pomaga w rozwoju zachowań proekologicznych (62,4%) i wiedzy (55,8%). W odpowiedziach na pytania otwarte, większość (63,8%) prezentowała postawy antropocentryczne; 27,5% odpowiedzi było biocentrycznych, a 8,8% - mieszanych eklektycznych. Na poziomie deklaracji, respondenci popierali biocentryczne normy środowiskowe; ich uzasadnienia okazały jednak w większości antropocentryczne (63,2%). Wnioski: Studenci pedagogiki, choć popierają normy biocentryczne, uważają, że antropomorfizacja przyrody będzie właściwym narzędziem edukacji ekologicznej, a w swoich uzasadnieniach używają argumentów antropocentrycznych. W swojej przyszłej praktyce pedagogicznej będą raczej rozwijać u dzieci orientacje antropocentryczne, budując pozytywne postawy wobec przyrody na (fałszywej) wierze w podobieństwa ludzkich i pozaludzkich organizmów żywych, zamiast uznawać ich "inność" i wewnętrzną wartość.  

Słowa kluczowe:

edukacja ekologiczna, antropomorfizacja przyrody, estetyka środowiskowa, etyka ekologiczna, studenci pedagogiki

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kozłowska, A., & Czapla, M. (2023). Antropomorfizacja przyrody jako narzędzie edukacji ekologicznej. Opinie studentów pedagogiki w kontekście reprezentowanej etyki środowiskowej. Studia Ecologiae Et Bioethicae, 21(3), 55–68. https://doi.org/10.21697/seb.2023.24

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.