Opublikowane: 2019-03-29

Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Coachingowy model uprawiania filozofii

Piotr Leśniak
Studia Philosophiae Christianae
Dział: Artykuły naukowe
https://doi.org/10.21697/2018.54.3.11

Abstrakt

Główną tezą tekstu jest uznanie tzw. modelu coachingowego za pierwotny i wciąż żywy sposób uprawiania filozofii. Twierdzę, że filozofia akademicka, która od kilku stuleci tkwi w tradycji scholastycznej, może być uprawiana w modelu coachingowym. W drugim paragrafie przedstawiam odróżnienie dwóch rodzajów filozofowania: Sokratejskiego – określonego w tekście mianem „coachingowego” – oraz Arystotelesowskiego, nazywanego tutaj „scholastycznym”. W trzecim paragrafie pokazuję, w jaki sposób Wiktor Frankl nawiązuje do coachingowej tradycji uprawiania filozofii w swojej praktyce terapeutycznej. W czwartym przedstawiam przykłady zastosowania modelu coachingowego w dydaktyce filozofii.

Słowa kluczowe:

model coachingowy filozofii, scholastyczny model filozofii, logoterapia, sumienie, ćwiczenie duchowe, ćwiczenie coachingowe, serce, medytacja

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Leśniak, P. (2019). Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Coachingowy model uprawiania filozofii. Studia Philosophiae Christianae, 54(3), 5–36. https://doi.org/10.21697/2018.54.3.11

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.