Opublikowane: 2025-06-30

MILLENIALSI, GEN Z I ANDRAGOGIKA: EMPIRYCZNE SPOJRZENIE NA PARADYGMAT KSZTAŁCENIA PRAWNICZEGO W POLSCE

Marcin Rau
Zeszyty Prawnicze
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zp.2025.25.2.05

Abstrakt

Prezentowany artykuł ukazuje wyniki pięcioletnich badań ankietowych (2020-2024) przeprowadzonych wśród 440 studentów IV roku prawa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Koncentruje się na preferencjach dotyczących wyboru zawodu prawniczego, najbardziej interesujących dziedzin prawa oraz metod dydaktycznych. Zestawienie deklaracji pokolenia Z (356 osób) i Millenialsów (84 osoby) unaocznia, że różnice między nimi pozostają stosunkowo niewielkie – obie grupy przedkładają ścieżki zapewniające większą elastyczność (adwokatura, radcostwo) nad karierę w sektorze publicznym. Prawo karne i cywilne niezmiennie cieszą się popularnością dzięki poczuciu bezpośredniej przydatności w praktyce. Badani studenci wysoko oceniają metody aktywizujące, takie jak symulacje rozpraw i pisanie pism procesowych, wskazując na ich znacznie większą skuteczność niż testy czy kolokwia. W konkluzji artykuł proponuje rekomendacje dla wykładowców oparte na zasadach andragogiki i modelu uczenia się przez doświadczenie, akcentując potrzebę wprowadzania metod klinicznych już na wczesnym etapie kształcenia. Ograniczenia badania (m.in. skupienie się na jednej uczelni) nie przekreślają możliwości przeniesienia wniosków na szerszy kontekst polskiej edukacji prawniczej, co potwierdzają spójne wyniki badań z Wrocławia.

Słowa kluczowe:

edukacja prawnicza, Generacja Z, Millenialsi, metody dydaktyczne, andragogika

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Rau, M. (2025). MILLENIALSI, GEN Z I ANDRAGOGIKA: EMPIRYCZNE SPOJRZENIE NA PARADYGMAT KSZTAŁCENIA PRAWNICZEGO W POLSCE. Zeszyty Prawnicze, 25(2), 103–127. https://doi.org/10.21697/zp.2025.25.2.05

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.