Celem opracowania jest analiza i ocena problematyki nakładania kar pieniężnych bez możliwości miarkowania jej wysokości i bez względu na okoliczności popełnienia deliktu administracyjnego, zakresu stosowania reguł nakładania i wymierzania administracyjnych kar pieniężnych określonych w dziale IVa kodeksu postępowania administracyjnego oraz odpowiedniej prokonstytucyjnej wykładni przepisów szczególnych jako przejawu bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej. Rozważania przeprowadzono przy zastosowaniu metody dogmatycznej na tle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 grudnia 2022 r. w sprawie SK 66/21 dotyczącego przepisów ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wydanego w odniesieniu do kar za złożenie po terminie sprawozdania kwartalnego przez podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. W opracowaniu przedstawiono tło prawne tego wyroku, główne motywy orzecznicze oraz konsekwencje tego rozstrzygnięcia dla praktyki orzeczniczej organów administracji. Szczególną uwagę poświęcono mechanizmom łagodzenia automatyzmu wymierzania administracyjnych kar pieniężnych przez organy administracji publicznej w ramach prokonstytucyjnej wykładni przepisów prawa.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share