Streszczenie
W niniejszym artykule przedstawiono zagadnienie kształtowania się standardów obsady urzędów lokalnych w Stanach Zjednoczonych, z uwzględnieniem nacisku na harmonizowanie kryterium lojalnościowego i kryterium merytorycznego, przy jednoczesnym wprowadzeniu wątków przyczynkowych dotyczących kształtowania się menadżerskich form zarządzania w administracji publicznej. W pierwszej części artykułu rozważania poświęcono okresowi kolonialnemu. Na bazie analizy źródeł prawa, przedstawiono regulacje prawne wskazujące na cechy charakteru, których wymagano od kandydatów do pełnienia funkcji publicznej, jak również na okoliczności, które pozwalały na usunięcie ze stanowisk urzędników. Zagadnienia te uzupełniono na kanwie literatury przedmiotu. W dalszej części publikacji poruszono zagadnienie wpływu konstytucji stanowych na kształtowanie przesłanek obsady urzędów lokalnych, zwłaszcza w okresie przed rozpowszechnieniem się statutów władztwa miejscowego, które zapewniały mieszkańcom określonych jednostek lokalnych autonomię strukturalną. Druga połowa XIX wieku przyniosła z kolei intensywne zmiany w statusie prawnym jednostek lokalnych wynikających z urbanizacji i skutkujących rozwojem form municypalnych. Jednocześnie krytyka tzw. „systemu łupów” przyczyniła się do wprowadzania służby cywilnej na szczeblu lokalnym, co sankcjonowały orzeczenia sądowe, który to aspekt poruszono w ostatniej części artykułu.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share