Opublikowane: 2019-07-11

MODEL EDUKACJI RELIGIJNEJ W REPUBLICE ESTONII

Justyna Ciechanowska , Katarzyna Szwed
Zeszyty Prawnicze
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.21697/zp.2019.19.2.05

Abstrakt

Estonia jest przykładem państwa, które wprowadziło model niewyznaniowej fakultatywnej formy nauczania religii w szkołach. Uregulowanie tej kwestii ma istotne znaczenie z punktu widzenia relacji państwo – Kościół. Konstytucja Estonii sankcjonuje brak istnienia Kościoła państwowego, a także gwarantuje równy status prawny Kościołom i związkom wyznaniowym. Nauczaniu religii w szkole nie poświęcono uwagi w ustawie zasadniczej. Również w aktach niższego rzędu kwestia ta została potraktowana lakonicznie. W 2010 r. wprowadzono jednak istotną nowelizację obowiązującego prawodawstwa. Ujednolicono program nauczania dla przedmiotu, który odtąd stanowi wytyczne obowiązujące dla wszystkich szkół. Estonia jest uznawana za kraj silnie zlaicyzowany. Wpływ na to miały doświadczenia historyczne, które warunkują stosunek Estończyków wychowania religijnego. Jego rola jest marginalizowana w systemie nauczania, a równocześnie wzbudza liczne kontrowersje.

Słowa kluczowe:

dukacja religijna, wolność sumienia i wyznania, relacje państwo-Kościół, Estonia, państwo świeckie, państwa bałtyckie.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ciechanowska, J., & Szwed, K. (2019). MODEL EDUKACJI RELIGIJNEJ W REPUBLICE ESTONII. Zeszyty Prawnicze, 19(2), 163–186. https://doi.org/10.21697/zp.2019.19.2.05

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.