Od 24 lutego 2022 r. Rosja prowadzi działania wojskowe przeciwko Ukrainie, naruszając tym samym zakaz groźby lub użycia siły przeciwko integralności terytorialnej lub niepodległości jakiegokolwiek państwa. Jest on jedną z podstawową zasadą współczesnego prawa międzynarodowego. Rosyjska agresja spowodowała gwałtowny wzrost presji migracyjnej na UE. W związku z tym Unia po raz pierwszy w swej historii uruchomić specjalną procedurę ochrony tymczasowej. Ponieważ ochrona tymczasowa jest jednym z instrumentów Wspólnego Europejskiego Systemu Azylowego, artykuł rozpoczyna się od analizy jej charakteru w ramach polityki azylowej UE. Kolejne pytanie badawcze i cel artykułu są bezpośrednio związane z reakcją UE na rosyjski akt agresji. Są one istotne dla wyjaśnienia politycznego kontekstu aktywacji ochrony tymczasowej i jednocześnie wykazania okoliczności niezbędnych do uruchomienia ochrony tymczasowej w świetle dyrektywy Rady 2001/55/WE. Dyrektywa ta i decyzja wykonawcza Rady 2022/382 przesądza o konstrukcji normatywnej ochrony tymczasowej z 2022 roku. Elementami tymi są czas jej trwania, kategorie beneficjentów i wreszcie uprawnienia beneficjentów wraz z wynikającymi z nich obowiązkami dla państw członkowskich. Analiza tych kwestii pozwoli określić, w jakim stopniu ochrona tymczasowa jest realnym i skutecznym środkiem ochrony międzynarodowej dla wysiedleńców z Ukrainy.
Download files
Citation rules
Cited by / Share